Toimitilapalvelujen lautakunta

Toimitilapalvelujen lautakunta 22.09.2022 § 73

410/10.03.02.04/2021

Valmistelija Projektipäällikkö Hanne Nylund, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Nissnikun alakoulun väistötilojen hankintaa esitetään käynnistettäväksi välittömästi. Yläkoulun erityisvarusteltujen väistötilojen hankintaa esitetään toteutettavaksi niin, että tilat ovat käytössä Nissnikun yhtenäiskoulun rakennustöiden käynnistyessä.

Palvelutuotannon lautakunta, kunnanhallitus ja kunnanvaltuusto ovat käsitelleet Nissnikun koulun lisätilan tarvetta kokouksissaan vuosien 2021 ja 2022 aikana. Kokouksessaan 16.2.2022 toimitilapalveluiden lautakunta päätti valita toteutettavaksi Väistötilatarkastelun 7.2.2022 mukaisen vaihtoehdon 3. Edelleen kokouksessaan 18.8.2022 toimitilapalveluiden lautakunta päätti, että pyritään hankkimaan lapsille terveelliset ja turvalliset tilat esim. väistötiloilla.

Väistötilatarkastelussa vaihtoehto 3 mukaisessa ratkaisussa alakoulun luokille 1 - 6 toteutetaan perusvarustellut opetustilat siirtokelpoisina väistötiloina Masalan koulun tontille. Ruokailun, liikunnan, käsityön ja muiden erikoisvarusteltujen sekä osin myös perusvarusteltujen tilojen osalta hyödynnetään Masalan koulun tiloja yhteisesti. Tilojen yhteiskäyttö mahdollistaa väistötilan mitoittamisen laskennallisesti 135 oppilaalle, jolloin laskennallisesti 65 Nissnikun alakoulun oppilaalle osoitetaan tilat Masalan koulun nykyisistä tiloista.

Yläkoululle on tarkoitus toteuttaa ruokailu- ja erikoisvarustellut tilat siirtokelpoisina rakennuksina Köpaksen tontille. Perusvarustellut tilat toteutetaan Nissnikun koulun tontilla jo olemassa olevissa väistötiloissa. Nämä tilat vapautuvat yläkoulun käyttöön heti alakoululaisten siirryttyä Masalan koulun pihalle toteutettaviin väistötiloihin.

Toimitilapalvelut on yhteistyössä sivistys- ja vapaa-aikapalveluiden sekä Tilakonsultit TM2 Oy:n kanssa laatinut tilaohjelman tarvittavista väistötiloista. Alakoulun tilaohjelmassa on varattu kaksi tilaa esiopetukselle, millä vastataan varhaiskasvatuksen akuuttiin tilapulaan Masalan alueella.

Liitteet:

Nissnikun alakoulun väistötilojen alustava tarjouspyyntö

Nissnikun yläkoulun väistötilojen alustava tarjouspyyntö

Nissnikun alakoulun väistötilojen tilaohjelma

Nissnikun yläkoulun väistötilojen tilaohjelma

Oheismateriaali:

Topa 16.2.2022 Nissnikun koulun väistötilatarkastelu

Topa 16.2.2022 Sivistys- ja vapaa-aikapalveluiden lausunto Nissnikun yhtenäiskoulun väistötiloista

Esittelijä Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Toimitilapalvelujen lautakunta päättää:

1.
merkitä tiedoksi tarjouspyyntöluonnoksen ja tilaohjelman ja että Nissnikun alakoulun hankintaa jatketaan niiden mukaisesti

2.
käynnistää Nissnikun alakoulun väistötilojen hankinnan välittömästi

3.
että Nissnikun yläkoulun väistötilat hankitaan Nissnikun yhtenäiskoulun rakennushankkeen mukaisessa aikataulussa niin, että yläkoulun väistötilat ovat käytössä rakennustöiden käynnistyessä

4.
valtuuttaa palvelualueen johtajan tekemään tarvittaessa teknisiä muutoksia tarjouspyyntöasiakirjoihin.

Käsittely Keskustelun aikana varapuheenjohtaja Jani Ekman esitti seuraavan lisäyksen päätösehdotukseen:

koska väistötilojen laajuuteen on lisätty tilat esiopetustiloille ja koska tämän asian taustoista ei lautakunnalle annettu selvitystä, edellyttää lautakunta, että lautakunnan esittelijä tuo lautakunnan seuraavaan kokoukseen faktoihin perustuvan selvityksen esikoulun tilojen tarpeesta. Lisäksi lautakunta evästää hankeryhmää tarkastelemaan Nissnikun koulun hankkeen laajuutta päivittyvän palveluverkkosuunnitelman mukaisesti.

Puheenjohtaja totesi, että Jani Ekmanin lisäystä kannatettiin yksimielisesti.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti:

1.

2.
käynnistää Nissnikun alakoulun väistötilojen hankinnan välittömästi

3.

4.

5.
että lautakunnan seuraavaan kokoukseen tuodaan faktoihin perustuvan selvityksen esikoulun tilojen tarpeesta

6.
evästää hankeryhmää tarkastelemaan Nissnikun koulun hankkeen laajuutta päivittyvän palveluverkkosuunnitelman.