Henkilöstöjaosto

Valmistelija vt. henkilöstöjohtaja Teija Parkkonen
HR-asiantuntija Siru Sirén

Päätösehdotus Vt. Henkilöstöjohtaja Parkkonen Teija

Henkilöstöjaosto päättää hyväksyä Kirkkonummen kunnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman 2024-2025.

Käsittely HR-asiantuntija Siru Sirén esitteli asiaa kokouksessa. Hän poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 17.54.

Puheenjohtaja julisti keskustelun päättyneeksi ja totesi, että keskustelun aikana oli jätetty seuraava muutosesitys:

Arttu Lankisen muutosesitys:

Poistetaan kohdasta "Asiantuntijuutta ja osaamista vahvistava toimintakulttuuri - osaamisen kehittäminen, kouluttautuminen ja valmennukset" (sivu 9), teksti "Tarjotaan tarpeen mukaan tukea äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia puhuville, esimerkiksi lisäämällä kielikursseja työajan ulkopuolella ja mahdollistamalla suomen kielen oppimisen tukea myös työaikana erilaisin keinoin" Perustelu, monet muut tahot, kuten esimerkiksi kansalaisopisto ja kolmas sektori, tarjoavat kielen opiskeluun mahdollisuuksia. Työntekijällä tulee olla työhön otettaessa ammatilliset ja kielelliset valmiudet työn tekemiseen.

Muutosesitys raukesi kannattamattomana.

Päätös Henkilöstöjaosto päätti hyväksyä Kirkkonummen kunnan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman 2024-2025.

Tiedoksi HR-tiimi, koko henkilöstö

Selostus Työnantajalla, jonka palveluksessa on säännöllisesti vähintään 30 henkilöä, on oltava lakisääteinen suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakien tarkoitus on suojata epäoikeudenmukaiselta kohtelulta sekä syrjinnältä, ja työnantajien on huolehdittava tämän toteutumisesta. Lait velvoittavat työnantajia tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen sekä syrjinnän ennaltaehkäisyyn tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti.

Tasa-arvolain tarkoituksena on estää sukupuoleen perustuva syrjintä ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä tässä tarkoituksessa parantaa naisten asemaa erityisesti työelämässä. Lain tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintää. Yhdenvertaisuuslain tarkoituksena on edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää sekä tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa.

Kirkkonummen kunnan henkilöstöä koskeva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma 2024 - 2025 on laadittu yhteistoiminnassa henkilöstön, henkilöstöhallinnon, henkilöstön edustajien, johdon ja työsuojelun kanssa. Suunnitelmaan kirjatut tavoitteet ja toimenpiteet ohjaavat henkilöstöpoliittista työtä tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen työelämän edistämisessä.