Pöytäkirja 29.04.2024/Pykälä 134

Kirkkonummen kunnan lausunto Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen esityksestä palvelujen verkoston kehittämiseksi palvelustrategian mukaisesti

Kunnanhallitus 29.04.2024 § 134

295/00.04.02/2024

Valmistelija hallintojohtaja Jaana Suihkonen

sivistysjohtaja Eeva-Kaisa Ikonen

yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen

hyte-suunnittelija Johanna Pikkarainen

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

valtuuttaa esittelijän tekemään lausunnon viimeistelemiseksi tarvittavat muutokset kunnanhallituksen esityksen mukaisesti

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Käsittely Esityslistan tämä pykälä käsiteltiin §:n 132 jälkeen.

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi poistui yhteisöjääviyden perusteella kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. I varapuheenjohtaja Piia Aallonharja toimi puheenjohtajana. Jäsenet Anna Sahiluoma ja Markus Myllyniemi poistuivat esteellisenä kokouksesta pykälän käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Jäsen Carl-Johan Kajanti saapui kokoukseen tämän pykälän käsittelyn aikana klo 15.11.

Puheenjohtaja julisti keskustelun päättyneeksi ja totesi, että jäsen Matti Kaurila oli jättänyt seuraavan lisäysehdotuksen:

Lisäys lausuntoon:

Lisäys ensimmäisen sivun toisen kappaleen loppuun "Veikkolan kaupallisia palveluita käyttävät monet Kirkkonummen kunnan rajan lähellä asuvat vihtiläiset ja espoolaiset lähipalveluina. On tarkoituksenmukaista, että nämä ko. asukkaat otettaisiin huomioon Veikkolan sotepalveluiden suunnittelussa ja mitoituksessa."

Lisäysehdotusta kannattivat Piia Aallonharja, Ville Salminen ja Carl-Johan Kajanti.

Puheenjohtajan tiedustellessa, lisäysehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti

antaa liitteen mukaisen lausunnon Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen esityksestä palvelujen verkoston kehittämiseksi.

Kunnanhallituksen hyväksymä lisäys "Veikkolan kaupallisia palveluita käyttävät monet Kirkkonummen kunnan rajan lähellä asuvat vihtiläiset ja espoolaiset lähipalveluina. On tarkoituksenmukaista, että nämä ko. asukkaat otettaisiin huomioon Veikkolan sotepalveluiden suunnittelussa ja mitoituksessa" on lisätty pöytäkirjaan liitteenä olevaan lausuntoon.

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Tiedoksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Selostus Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus on käynnistänyt palvelujen verkoston kehittämisen linjausten toimeenpanon valmistelun. Tavoitteena on, että Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto hyväksyy palvelustrategian mukaiset palvelujen verkoston kehittämisen linjaukset kokouksessaan 11.6.2024.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on pyytänyt Kirkkonummen kunnalta lausuntoa esityksestä palvelujen verkoston kehittämiseksi palvelustrategian mukaisesti. Lausuntoa esityksestä pyydetään 29.4.2024 klo 16 mennessä. Kirkkonummelle on myönnetty lisäaika lausunnon antamiseksi 30.4.2024 klo 12 asti.

Lausunto pyydetään antamaan seuraavien osa-alueiden osalta:

1. Terveysasemapalvelut, suun terveydenhuollon palvelut ja aikuisten sosiaalipalvelut
  2. Perhekeskuspalvelut
  3. Sairaalapalvelut
  4. Ikääntyneiden ja vammaisten asumispalvelut
  5. Pelastus- ja ensihoitopalvelut
  6. Muut esitykseen liittyvät kommentit

Länsi-Uudenmaan alueen kuntia ja kaupunkeja pyydetään lausunnoissaan arvioimaan erityisesti minkälaisia vaikutuksia esityksen mukaisella palvelujen verkoston kehittämisellä olisi kunnan tai kaupungin ja hyvinvointialueen lakisääteiseen yhteistyöhön sekä hyvinvointialueen palvelujen verkoston kehittämisen linjauksia suhteessa kunnan tai kaupungin kiinteistöstrategiaan tai alueidenkäytön tavoitteisiin.