Henkilöstöjaosto

622/01.04.00/2023

Valmistelija Vt. henkilöstöjohtaja Teija Parkkonen

Päätösehdotus Vt. Henkilöstöjohtaja Parkkonen Teija

Henkilöstöjaosto päättää merkitä työhyvinvointikyselyä koskevan tilannekatsauksen tiedokseen.

Käsittely Vt. henkilöstöjohtaja Teija Parkkonen esitteli asiaa kokouksessa.

Päätös Henkilöstöjaosto päätti merkitä työhyvinvointikyselyä koskevan tilannekatsauksen tiedokseen.

Henkilöstöjaosto palaa asiaan seuraavan kerran syksyllä.

Selostus Kirkkonummen kunnan henkilöstökysely toteutettiin 22.11.-11.12.2023, ja tulokset valmistuivat 14.12.2023. Aihetta käsiteltiin henkilöstöjaoston kokouksessa 31.1.2024, jolloin henkilöstöjaosto päätti, että kyselyn tilannekatsaus tuodaan maaliskuussa henkilöstöjaoston käsiteltäväksi.

Esihenkilöitä ohjeistettiin käsittelemään kyselyn tuloksia helmikuun 2024 aikana. Palvelualueiden tavoitteiden ja toimenpiteiden yhteenveto käsiteltiin yhteistoiminnassa 15.3.2024.

Yhteiset palvelut: Kaikki palveluryhmät ovat käsitelleet tuloksensa poikkeuksena työllisyyspalvelut, jossa puolet työntekijöistä on aloittanut tänä vuonna. Yhteisten palveluiden haasteena on, että organisaatio on muuttunut eikä aiempia tuloksia pysty suoraan vertailemaan uusimpiin. Kehittämiskohteiksi on tunnistettu mm. perehdytys, luottamuksen rakentaminen, prosessit ja työajan riittävyys. Aiheen käsittelyä jatketaan palveluryhmissä ja johtotiimissä kvartaaleittain.

Sivistyspalvelut: Aihetta on käsitelty, mutta sitä käsitellään palvelualueen omassa yhteistoimintaryhmässä huhtikuussa vielä tarkemmin. Opetuspalveluissa nousi esille yhteistyö muiden yksiköiden kanssa, oman työn johtaminen, jaksaminen ja väkivalta; varhaiskasvatuksessa väkivalta, perehdytys, yhteisöllisyys, toiminnan rakenteet ja periaatteet. On havaittu, että perehdytys on jatkuvaa ja on tärkeää saada se systemaattiseksi.

Yhdyskuntatekniikka: Palvelualueen johtoryhmä on tehnyt yhteenvetoja läpileikkaavista teemoista ja palvelualueen yhteistoimintaryhmässä on käyty läpi kehittämisalueet. Yhteinen perehdytys on järjestetty aiemmin ja sitä jatketaan. Esille nousi myös kunnan yksiköiden välinen yhteistyö, esihenkilöiden työssäjaksaminen sekä tiedonkulku ja viestintä.

Kuntatason kehittämiskohteiksi on valittu perehdytyksen ja palautekulttuurin kehittäminen.

Kunnan johtoryhmässä on 29.2.2024 todettu, että pidemmän aikavälin osaamistarpeina korostuvat muutoskyvykkyys, moninaisuuden ja osaamisen johtaminen sekä osallistaminen.

Aiheen käsittely jatkuu yhteistoimintaryhmissä. Seuraava laajempi kysely toteutetaan vuonna 2025.

Henkilöstöjaosto 31.01.2024 § 3

Valmistelija Vt. henkilöstöjohtaja Teija Parkkonen
Työsuojelupäällikkö Sonja Kotakallio

Päätösehdotus Vt. Henkilöstöjohtaja Parkkonen Teija

Henkilöstöjaosto päättää merkitä asian tiedokseen.

Käsittely Työsuojelupäällikkö Sonja Kotakallio ja työsuojeluvaltuutettu Hanna Holopainen esittelivät asiaa kokouksessa. He poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 18.16.

Kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana, klo 17.40.

Varajäsen Tarja Siivonen saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana klo 18.10.

Päätös Henkilöstöjaosto päätti merkitä asian tiedokseen. Henkilöstöjaostolle tuodaan maaliskuussa tilannekatsaus käsiteltäväksi.

Tiedoksi Palvelualueen johtajat, pääluottamusmiehet, HR-työpöytä/koko henkilöstö

Selostus Kirkkonummen kunnassa toteutettiin työhyvinvointikysely marras-joulukuussa 2023. Kysely toteutettiin viidettä kertaa KEVA:n tarjoamalla kyselytyökalulla. Kyselyn vastausprosentti oli 63,4. Lähes 80 % vastaajista voisi suositella kuntaa työnantajana.

Kuntatasoiset kehittämiskohteet johdetaan väittämien "Työyhteisössä huolehditaan perehdytyksestä" ja "Saan esihenkilöltäni palautetta siitä, miten olen onnistunut työssäni" vastauksista.

Esihenkilöille on annettu ohjeet, miten kyselyn tuloksia tulee työyksiköissä käsitellä. Palvelualueiden tavoitteiden ja toimenpiteiden yhteenveto käsitellään yhteistoiminnassa 15.3.2024. Toimenpiteitä seurataan palvelualueiden omissa yhteistoimintaryhmissä.