Rakennus- ja ympäristölautakunta

335/11.00.02/2024

Valmistelija Ympäristösuunnittelija Merja Puromies

Päätösehdotus Ympäristöpäällikkö Hynninen Anu

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä vuodelle 2024 päivitetyn "Jättiputkista eroon Kirkkonummella" -toimenpideohjelman.

Käsittely Saara Huhmarniemi teki keskustelun pohjalta evästysehdotuksen:

"Lautakunta evästää ympäristöyksikköä selvittämään eri vieraslajien tilannetta Kirkkonummella ja mahdollisuuksia vieraslajien torjunnan laajentamiseen myös muihin lajeihin. Lisäksi lautakunta evästää kampanjoimaan vieraslajien torjunnasta kuntalaisille some-kanavilla ym. ja tiedottamaan torjuntakohteista maastossa mahdollisuuksien mukaan."

Evästysehdotusta kannattivat Kerstin Grönqvist, Edla Niemi, Leena Virkki, Mikko Elfving, Pertti Panula ja Tarja Ketola. Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko ehdotus hyväksyä yksimielisesti. Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti. Lautakunta evästää ympäristöyksikköä selvittämään eri vieraslajien tilannetta Kirkkonummella ja mahdollisuuksia vieraslajien torjunnan laajentamiseen myös muihin lajeihin. Lisäksi lautakunta evästää kampanjoimaan vieraslajien torjunnasta kuntalaisille some-kanavilla ym. ja tiedottamaan torjuntakohteista maastossa mahdollisuuksien mukaan.

Selostus "Jättiputkista eroon Kirkkonummella" -toimenpideohjelma on päivitetty

vuodelle 2024.

Toimenpideohjelma käsittää tarkastuksiin perustuvat tilannetiedot ympäristönsuojeluyksikön tiedossa olevista jättiputkien kasvupaikoista sekä toimenpiteet, joilla ympäristönsuojelun ja kunnossapitopalveluiden yksiköt tekevät ja edistävät jättiputkien torjuntaa.

Ympäristönsuojeluyksikön toimesta tehtiin vuonna 2023 tarkastuksia 59 paikalle, jolla on aiemmin havaittu jättiputkia tai joiden jättiputkikasvustoista on saatu tieto muutoin. Kyseisistä paikoista on 46 yksityisessä omistuksessa ja 13 valtion omistuksessa. Tarkastuksissa havaittiin jättiputkia 28 paikassa, joista 25 on yksityisellä maalla ja 3 valtion maalla.

Kunnossapitopalveluiden toimesta tehtiin vuonna 2023 tarkastuksia 29 kunnan omistamalle paikalle, joista 10:llä havaittiin jättiputkia.

Kesäkaudella 2023 ympäristönsuojeluyksikkö torjui jättiputkia kahdessatoista yksityisessä omistuksessa olevassa kohteessa ja kunnossapitopalvelut yhdeksässä kunnan omistuksessa olevassa kohteessa. Käytännössä ympäristönsuojeluyksikkö ja kunnossapitopalvelut tekivät monessa kohteessa torjuntaa yhteistyössä auttaen puolin ja toisin toisiaan. Näin torjuntaa saatiin tehostettua.

Ympäristönsuojeluyksikkö käytti jättiputkien torjunnassa kasvustojen peittämistä muovilla, kasvien katkomista ja  kaivamista ylös sekä kukintojen poistoa. Kunnossapitopalvelut käytti jättiputkien torjunnassa lisäksi kasvustojen käsittelyä torjunta-aineella.

Monet yksityisetkin maanomistajat ovat itse tehneet tai teettäneet jättiputkien torjuntaa omistuksessaan olevilla jättiputkien kasvupaikoilla. Kunnan alueella on kuitenkin edelleen muutamia yksityisellä maalla olevia jättiputkien kasvupaikkoja, joilla ei ole aloitettu varsinaista torjuntaa. Ympäristönsuojeluyksikkö pyrkii saamaan nämä kohteet torjunnan piiriin. Torjunnan aloittaminen näissä kohteissa on tärkeää jättiputkien aiheuttamien haittojen ja leviämisen estämiseksi.

Ympäristönsuojeluyksikkö tarkastaa kesäkaudella 2024 yksityisillä mailla olevien jättiputkikasvustojen tilanteen ja tekee maanomistajien antaessa luvat torjuntaa kohteissa, joissa havaitaan jättiputkia. Kunnossapitopalvelut tarkastaa kunnan mailla olevien jättiputkikasvustojen tilanteen ja tekee resurssien mukaan torjuntaa kohteissa, joissa havaitaan jättiputkia.