Kunnanvaltuusto

Valtuustoaloite 5/2024: Maksuttoman toisen asteen säilyttäminen Kirkkonummella

Kunnanvaltuusto 29.04.2024 § 46

414/12.01.02/2024

Päätös Kunnanvaltuusto toimittaa valtuustoaloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Selostus Kirkkonummen Vihreä valtuustoryhmä jätti kunnanvaltuuston kokouksessa 29.4.2024 seuraavan valtuustoaloitteen:

" Eduskunnan kehysriihessä tehtiin esitys maksuttoman toisen asteen rajaamisesta sen vuoden loppuun, kun opiskelija täyttää 18 vuotta. Päätös tarkoittaisi sitä, että muun muassa oppimateriaalien, ylioppilaskokeiden ja ammatillisen puolen työvälineiden hinta voi siirtyä nuoren itsensä maksettavaksi kesken opintojen. Monimutkaisuuden lisäksi malli on eriarvoistava: oppimateriaaleista koituvat lisäkulut osuvat erityisesti niihin nuoriin ja perheisiin, joihin myös asumistuen ja muun sosiaaliturvan leikkaukset ovat jo kohtuuttomasti osuneet.

Riskinä on, että maksullisuuden alkaessa opinnot keskeytetään erityisen herkässä ikävaiheessa toisen asteen opintojen ollessa kesken. Tämä ei palvele tavoitetta nostaa Suomen koulutustasoa, eikä etenkään vähennä nuorten syrjäytymisriskiä, pahoinvointia tai mielenterveyskriisiä.

Me allekirjoittaneet esitämme, että riippumatta siitä, miten hallituksen toimet käytännössä tulevat vaikuttamaan, Kirkkonummi säilyttää toisen asteen maksuttomana nykyisen mallin mukaisesti toisen asteen tutkinnon suorittamisen loppuun asti tai sen kalenterivuoden loppuun asti, kun opiskelija täyttää 20 vuotta.

Kirkkonummella 23.4.2024

Kirkkonummen Vihreä valtuustoryhmä"

Aloitteen allekirjoittivat: Markus Myllyniemi, Reetta Hyvärinen, Saara Huhmarniemi, Sanni Jäppinen, Ronja Karkinen, Johanna Fleming, Elina Kärkimaa, Maarit Orko, Noora Piili, Tony Björk, Hans Hedberg, Katja Ylisiurua, Jenny Mäkinen, Matilda Björkqvist, Linda Basilier ja Miisa Jeremejew.