Vanhusneuvosto

73/00.00.01/2024

Valmistelija vapaa-aikajohtaja Katja Linnakylä

Päätösehdotus

Vanhusneuvosto päättää merkitä vapaa-aikapalvelujen toiminnan esittelyn tiedoksi sekä keskustella osallistamisen tavoista.

Käsittely Vapaa-aikajohtaja Katja Linnakylä, vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen rehtori Satu Ylönen sekä vapaa-aikapalvelujen suunnittelija Ville Saikko esittelivät asiaa kokouksessa. He poistuivat kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 11.04.

Päätös Vanhusneuvosto päätti merkitä vapaa-aikapalvelujen toiminnan esittelyn sekä asiasta käydyn keskustelun tiedoksi.

Selostus Vapaa-aikapalvelujen palvelut ovat merkityksellisiä kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työssä. Palvelut kokonaisuudessaan edistävät kuntalaisten terveyttä, tuottavat elämänlaatua ja ovat hyvinvoinnin lähde. Palvelut lisäävät yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä ehkäisevät syrjäytymistä.

Vapaa-aikapalvelujen vuoden 2024 toiminnassa yhtenä keskeisenä painopistealueena on senioreille kohdistettavien palvelujen kehittäminen. Tavoitteena on senioreiden aktiivinen elämäntapa. Vapaa-aikapalvelujen yhteisellä Ikiliikkuja -toiminnalla tuotetaan kulttuuri- ja liikuntapalveluja senioreille. Ohjatun toiminnan, opetuksen ja kohtaamisten myötä pyritään vahvistamaan senioriväestön yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä liikunnallisen elämäntavan ja terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä.

Yli 65 -vuotiaiden kuntalaisten määrän kasvaessa vapaa-aikapalvelujen tavoitteena on mm. kehittää päiväopetusta liikunnassa, kielissä, kädentaidoissa ja taideaineissa, senioripaku toiminnan laajentaminen, kulttuurituottamisen laajentaminen sekä senioreiden digiopastuksen kehittäminen yhdessä eri yksiköiden kesken.

Vapaa-aikapalvelujen toimintaa esitellään vanhusneuvostolle yleisesti, sekä keskittyen tarkemmin kansalaisopiston toimintaan ja Ikiliikkuja - toimintaan. Kirjastopalvelujen toimintaa esitellään tarkemmin seuraavassa vanhusneuvoston kokouksessa. Toimintojen esittelyn yhteydessä keskustellaan erilaisista osallistamisen tavoista sekä palvelujen kehittämisestä.

Paikalla asian käsittelyn aikana ovat vapaa-aikajohtaja Katja Linnakylä, vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen rehtori Satu Ylönen sekä vapaa-aikapalvelujen suunnittelija Ville Saikko.