Kirkkonummen Vesi -liikelaitoksen johtokunta

48/14.05.00.00/2024

Valmistelija Liikelaitoksen johtaja Antti Levänen

Päätösehdotus Liikelaitoksen johtaja, Kirkkonummen Vesi Levänen Antti

Kirkkonummen Vesi -liikelaitoksen johtokunta päättää, että Lapinkylän vesiosuuskunnan vastaanoton edellytyksenä on, että  vesimittareiden vaihdot ja pumppaamon automaatiosaneeraus ja tiedonsiirron uusiminen on toteutettu ennen luovutusta tai erikseen sovitun aikataulun mukaisesti.

Käsittely

Päätös Kirkkonummen Vesi -liikelaitoksen johtokunta päätti yksimielisesti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus Kirkkonummen Vesi käy Lapinkylän vesiosuuskunnan aloitteesta neuvotteluja vesiosuuskunnan toimintojen vastaanottamiseksi. Neuvotteluja on käyty vuodesta 2023 pääsääntöisesti perusasiakysymysten parissa. Liikkeenluovutuksen tavoiteajankohta on 1.1.2025.

Lapinkylän vesiosuuskunta on toimittanut tilipäätöksensä 2023 ja se on siirretty analysoitavaksi konsultille.

Kirkkonummen kunnan ja Lapinkylän vesiosuuskunnan välinen aiesopimus on esityslistan oheismateriaalina. Aiessopimuksen mukaan kunta on valmis vastaanottamaan osuuskunnan verkostot veloituksetta, kun osuuskunta on velaton, aiesopimuksen todettujen edellytysten toteuduttua.

Aiesopimus ei ota kantaa luovutussopimuksen yksityiskohtaiseen sisältöön. Kirkkonummen Vesi -liikelaitoksen johtokunta hyväksyy sopimukset, joilla toiminta luovutetaan kunnalle. Neuvottelujen aikana on noussut esiin muutama periaate, jotka tulee ratkaista ennen liikkeenluovutusta. Näissä asioissa on huomioitava myös vesiosuuskuntien tasapuolinen kohtelu.

Kirkkonummen Vesi on vaatinut, että Lapinkylän vesiosuuskunnan on tehtävä seuraavat asiat ennen luovutusta:

-          vaihdettava vesimittarit
Lapinkylän vesiosuuskunta on perustettu 2012 ja enismmäiset vesimittarit on asennettu 2014 eli ne tulee vaihtaa lähiaikoina. Tästä syystä Kirkkonummen Vesi ei voi vastaanottaa mittareita, jotka voivat mitata väärin. Kirkkonummen Vesi on ilmoittanut voivansa maksaa etäluettavan ja mekaanisen vesimittarin välisen erotuksen, joten Lapinkylän vesiosuuskunnan kustannuksiksi jäisi mittareiden vaihto ja mekaanisen vesimittarin hinta.

-          päivitettävä pumppaamojen automaatiosaneeraus ja tiedonsiirron uusiminen
Lapinkylän vesiosuuskunta on rakentamisvaiheessa kilpailuttanut jäteveden pumppaamot. Hankintavaiheessa he ovat päätyneet valitsemaan eri jätevedenpumppaamot kuin mitä Kirkkonummen Vedellä on käytössä. Tästä syystä Lapinkylän vesiosuuskunnan pumppaamot "näkyvät"  Kirkkonummen Veden kaukovalvonnassa, mutta pumppaamoja ei voi ohjata etätoiminnoilla.
Kirkkonummen Vesi on vaatinut, että Lapinkylän vesiosuuskunta tekee pumppaamojen automaatiosaneerauksen ja tiedonsiirron päivityksen ennen luovutusta. Muutosten kustannusvaikutus on n. 18 500 €.
Kirkkonummen Vesi on esittänyt kompromissina, että Lapinkylän vesiosuuskunta maksaa Kirkkonummen Vedelle em. korvauksen ja Kirkkonummen Vesi toteuttaa pumppaamojen muutokset liikkeenluovutuksen jälkeen vaikka todellinen kustannus toteutuisi suurempana.