Rakennus- ja ympäristölautakunta

Valmistelija Johtava rakennustarkastaja Daniel Grönroos

Päätösehdotus Johtava rakennustarkastaja Grönroos Daniel

Rakennuslupa ehdotetaan myönnettäväksi.

Käsittely Saara Huhmarniemi ehdotti seuraavaa evästystä:

" Lautakunta evästää suunnittelemaan ja toteuttamaan yhteyden kantatie 51:n kevyen liikenteen väylään."

Mikko Elfving, Henry Scheinin, Edla Niemi ja Leena Virkki kannattivat evästysehdotusta. Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko ehdotus hyväksyä yksimielisesti. Evästysehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus Asia

Rakennuslupa

Rakennuspaikka

MUNKINMÄKI, 257-464-0002-0067

Kaavatilanne

Asemakaava 2979 / Munkinmäki korttelit 202 ja 203

KL Liikerakennusten korttelialue

Hakija

LIDL Suomi Ky

Toimenpide

Uuden päivittäistavarakaupan rakentaminen.

Lisäselvitys

Tontille sijoittuu uusi päivittäistavaramyymälä. Osittain kaksikerroksisen myymälärakennuksen paloluokka on P2. Rakennuksen kantavana rakenteena on teräspilarit liimapuupalkistolla ja sen palotekninen korkeus on 8m. Julkisivujen päämateriaali on metalli. Rakennuksessa ei ole kellaria, eikä erityisiä tila- tai taloteknisiä ratkaisuita. Myymälärakennuksen palotekninen henkilömäärä on 647.

Rakennusalue on olemassa olevaa logistiikka- ja varastoaluetta, jossa on 5 purettavaa rakennusta/hallia. Alue rajoittuu pohjoispuolella Munkinmäentiehen, itäsivulla peltoon, eteläsivulla Jorvaksentiehen ja länsisivulla viereiseen tonttiin. Rakennusalueen itäsivulla on pieni, luonnontilainen metsikkö. Tontin länsisivulla on kaavassa rasitteena oleva hulevesi- ja viemäriputkille sekä muuntamolle varattu osa-alue.

Autopaikat sijoittuvat asemakaavassa varatulle alueelle. Asemakaavan vaatimus on 1ap/20kem2m, joka velvoittaa 138 ap rakentamiseen. Suunnitelmassa autopaikkoja on 181 ap, joista 2ap liikuntarajoitteisille. Autopaikoista 10 varataan lumenläjitystä varten. Ympärivuotisia autopaikkoja 171 ap. Asemakaava velvoitus riittävälle polkupyörä paikoille täytetään toteuttamalla 66 pp, josta 22pp on katettuja.

Kerrosala

2763 m²

Kokonaisala

2763 m²

Tilavuus

18279 m³

Poikkeus

Haetaan vähäistä poikkeamaa rakennusluvan yhteydessä asemakaavan pihan vedenläpäisevyys-vaatimuksesta. Hulevesisuunnitelmaa pidettiin hyvänä ja sen teknisiä ratkaisuja toimivina ja järkevinä kyseiselle tontille. Ennakkoneuvottelu 2:n muistiosta.