Rakennus- ja ympäristölautakunta

Rakennus- ja ympäristölautakunta 12.12.2023 § 158

886/10.03.00.12/2023

Valmistelija Lupa-arkkitehti Arja Sihvola

arja.k.sihvolai@kirkkonummi.fi, puh. 09 29671 (vaihde)

Päätösehdotus Lupa-arkkitehti Sihvola Arja

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää pitää voimassa rakennustyön keskeyttämismääräyksen. Keskeytettyjä rakennustöitä voi jatkaa, kun rakennustoimenpiteelle on käsitelty tarvittavat luvat.

Asiasta ei ilmoiteta poliisille esitutkintaa varten.

Käsittely Esittelijä lisäsi liitteet "pääsuunnittelijan selvitys 11.12.2023" ja "rakennesuunnittelijan selvitys 12.12.2023 liitteineen" pykälän liitteiksi.

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Kiinteistönomistaja

Selostus Rakennuspaikka:

------------------------------

Omistaja:

-------------

Asian tiedot:

Rakennusvalvonnan tietoon on tullut poikkeamishakemuksen maastokatselmuksella, että korjausyön kohteena oleva rakennus oli kokonaan purettu.

Rakennustyö on keskeytetty 28.11.2023 suullisesti rakennuspaikalla sekä samana päivänä kiinteistön omistajalle postitetulla kirjeellä. Kirje on lisätty 28.11.2023 myös Lupapisteeseen rakennuslupahakemukselle.

Kyseessä on saaristo- ja rannikkoalueiden osayleiskaavan RA/30- alueella (ensisijaisesti loma-asuntoalue) sijaitseva kiinteistö. Kiinteistöllä on vanha 1960-luvulla valmistunut omakotitalo, jolle on haettu rakennuslupaa toimenpiteellä "rakennustilojen sisätilojen muutos (käyttötarkoitus ja/tai muu merkittävä sisämuutos). Rakennustarkastaja on myöntänyt 5.6.2023 rakennuspaikalle rakennusluvan (lupanumero 23-169-D) toimenpiteellä "Asuinrakennuksen ja saunan rakenteet korjataan ja tehdään sisätila- ja julkisivumuutoksia. Maalämpökaivo ja jätevesijärjestelmän uusiminen". Hakemuksen mukaan "Rakenteita, ikkunoita, ja ovia korjataan niin, että nykyiset lämmöneritysvaatimukset täyttyvät".

Katselmuksella havaittiin, että vanhasta rakennuksesta oli säilytetty uuden sokkelin sisäpuolelle jätetty ja ympäriraudoitettu noin 1,5 metrin mittainen vanhan sokkelin osa. Muu osa rakennuksesta oli purettu ja uudisrakennuksen sokkelin raudoitus ja valumuotin rakentaminen oli käynnissä. Lisäksi paikalle oli asetettu suuri pressuseinäke meren puolelle. Rakennustöihin oli ryhdytty myönnetyn rakennusluvan vastaisesti.

Hakija on ollut tietoinen korvaavan uudisrakentamisen ja vähäisenkin laajennuksen poikkeusluvan tarpeesta. Vastaavan työnjohtajan tarkastusraportin 16.10.2023 jälkeen rakennustöitä on kuitenkin jatkettu luvan vastaisesti. Tarkastusraporttia ei ole toimitettu Lupapisteeseen eikä rakennustarkastajan tietoon.

Mikäli perustus tehdään samanmittaisena uudelleen, niin kyseessä on uudisrakentaminen. Yleensä vähintään talon perustus sekä runko pitää säilyä sekä suurimmalta osin myös talon ulkoasu, jotta korjaus voitaisiin määrittää korjaustoimenpiteeksi. Rakennuksen rungon uudelleenpystytys on uudisrakentamista.

Kiinteistön omistajalle on varattu mahdollisuus selityksen antamiseen. Selitys on annettava lautakunnan kokoukseen mennessä.