Rakennus- ja ympäristölautakunta
Pöytäkirja 21.11.2023/Pykälä 147

Rakennus- ja ympäristölautakunnan lisämäärärahaesitys liittyen rakennusvalvonnan maksutuotto-odotuksiin

Rakennus- ja ympäristölautakunta 21.11.2023 § 147

618/02.02.00/2022

Valmistelija Johtava rakennustarkastaja Daniel Grönroos

Päätösehdotus Johtava rakennustarkastaja Grönroos Daniel

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy rakennusvalvonnan talousarvioon 150 000 €:n lisämäärärahan vuodelle 2023 kattamaan rakennusvalvonnan maksutuottovajetta.

Käsittely Esittelijä esitti muutetun päätösehdotuksen:

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy rakennusvalvonnan talousarvioon 100 000 €:n lisämäärärahan vuodelle 2023 kattamaan rakennusvalvonnan maksutuottovajetta.

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti muutetun päätösehdotuksen mukaisesti esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy rakennusvalvonnan talousarvioon 100 000 €:n lisämäärärahan vuodelle 2023 kattamaan rakennusvalvonnan maksutuottovajetta.

Tiedoksi Kunnanhallitukselle jatkokäsittelyä varten

Selostus Lisämäärärahaesitys vuodelle 2023 rakennusvalvonnan maksutuottojen osalta:

Rakennusvalvonnassa vuosi 2023 on ollut määrältään ennakoitua hiljaisempi. Erityisesti uusien asuinrakentamisen lupamäärät ovat laskeneet selvästi edellisvuodesta. Osavuosikatsauksessa 31.7.2023 lukee, että "todennäköistä on, että talousarvion mukaiseen tuotto-odotuksiin ei päästä, mutta miinusmerkki ei ole läheskään niin suuri kuin miltä osavuosikatsauksen talouslukemat nyt näyttävät."

7.11.2023 tilastojen mukaan toteutuneet maksutuotot ovat 509 497 €, eli 63,1 % talousarviossa on asetetusta tavoitteesta 807 000 €.  Mikäli lupamaksutuotot kertyvät loppuvuonna samalla tavalla kuin aiemmin kuluvana vuotena, jäävät maksutuotot talousarviosta lähes 200 000 € vähäisemmiksi. Toimintakulut ovat jäämässä aavistuksen talousarviota pienemmäksi eli lisämäärän tarve on sitä vastaavasti pienempi.

Myyntilaskutuksessa ollutta viivettä on saatu korjattua loppusyksyllä. Vuoden viimeisten kahden kuukauden aikana ei ole tulossa tavanomaista suurempia lupahakemuksia päätettäväksi, eli isoja lupamaksutuloja ole loppuvuodesta odotettavissa.

Rakennusalan epävarmuus on aiheuttanut osalle rakennusliikkeistä maksuvaikeuksia, eli käytännössä laskujen maksuajat ovat pidentyneet ja osa laskuista on mennyt perintään. Muutama isompi lasku on jouduttu alas kirjaamaan rakennusliikkeen yritysmenettelyn tai konkurssin vuoksi.

Ympäristösuojelun ja Espoon seudun ympäristöterveyden talouden tilanne on näillä näkymin toteuttamassa liki talousarvion mukaisena.