Keskusvaalilautakunta

Valmistelija keskusvaalilautakunnan sihteeri Rasmus Beck

Päätösehdotus Hallintojohtaja Suihkonen Jaana

Keskusvaalilautakunta päättää että

Presidentinvaaleissa ja europarlamenttivaaleissa 2024 alustavan laskennan tulokset tallennetaan suoraan laskentajärjestelmään äänestyspaikoilla. Vaalilautakunnat eivät lähtökohtaisesti ilmoita laskennan tuloksia keskusvaalilautakunnan laskentakeskukselle, vaalilautakuntien IT-tukihenkilöt tallentavat tiedot suoraan laskentajärjestelmään.

2.
Keskusvaalilautakunnan laskentakeskus toimii paikallisen tallennuksen varajärjestelynä.

3.
Vaalilautakunnat käyttävät oikeusministeriön ohjeiden mukaisesti vaalitietojärjestelmän tuloslaskentalomakkeita 2,3 ja 4 tehtävää varten.

Vaalilautakuntien puheenjohtajat, varapuheenjohtajat ja sihteerit osallistuvat oikeusministeriön järjestämiin laskennan kenraaliharjoituksiin. Presidentinvaaleissa laskennan kenraaliharjoitus pidetään 11.1., klo 16.00-20.00. Europarlamenttivaaleissa kenraaliharjoitus 16.5. klo 16.00-20.00.

Päätös Keskusvaalilautakunta päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Presidentinvaaleissa ja europarlamenttivaaleissa on mahdollista suorittaa paikallinen äänten tallennus tuloslaskentajärjestelmässä kaikilla vaalipäivän äänestyspaikoilla. Varajärjestelynä keskusvaalilautakunta perustaa laskentakeskuksen mahdollisia vaalilautakunnissa ilmeneviä ongelmia varten.

Keskusvaalilautakunnan laskentakeskus on suoritettava alustavan ääntenlaskennan tiedotus niin että keskusvaalilautakunta:

1. kokoaa äänestysalueittain:

-          vaalipäivänä äänestäneiden lukumäärän klo 21.00 mennessä.

-          kokoaa vaalipäivän äänestyksen alustavan tuloksen klo 22.30.

1. yhdistää tiedot koko kunnan tulokseksi tallentamalla tiedot tuloslaskentajärjestelmään:

-          vaalipäivänä äänestäneiden lukumäärän välittömästi klo 21.00 jälkeen

-          vaalipäivän äänestyksen alustava tulos klo 23.00 mennessä (tavoiteaika).