Keskusvaalilautakunta

Valmistelija keskusvaalilautakunnan sihteeri Rasmus Beck

Päätösehdotus Hallintojohtaja Suihkonen Jaana

Keskusvaalilautakunta päättää

että mainostelineet asetetaan karttaliitteessä merkittyihin paikkoihin, yhteensä 14 telinepaikkaa:

1. Torialue
2. Keskusta
3. Munkinmäki
4. Lindal
5. Uimahalli
6. Gesterby
7. Laajakallio
8. Bro-Kolsari
9. Kantvik
10. Sepänkangas
11. Masala
12. Sundsberg
13. Lapinkylä
14. Veikkola

2.
Kunta yhteistyössä kunnan keskusvarikon sekä kunnossapidon kanssa asettaa telineet karttaliitteeseen merkittyihin paikkoihin viimeistään 9.1.2024. Keskusvarikko poistaa mainostelineet vaalien jälkeen.

3.
Kunnan vaalimainostelineiden läheisyyteen ei sijoiteta muuta vaalimainontaa.

4.
Ehdokkaita asettaville puolueille lähetetään ajantasainen ohjeistus mainostelineiden käytöstä sekä karttaliite telineiden sijanneista.

Päätös Keskusvaalilautakunta päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Vaalien ulkomainnonan järjestäminen kunnan hallinnassa olevilla alueilla on kunnan vapaasti järjestettävissä. Kunnalla ei ole lakisääteisiä velvollisuuksia vaalimainonnan järjestämisessä. Kuntaliiton suosituksen mukaan ulkomainnon saa presidentinvaaleissa aloittaa kunnan hallinassa olevilla alueilla viikkoa ennen ennakkoäänestyksen alkua, keskiviikkona 10.1.2024.

Kunta asettaa korvauksetta ehdokkaita asettavien puoleiden ja ryhmien käyttöön vaalimainostelineitä. Mainostelinepaikat ovat kaksipuoleisia ja maksuttomia. Ehdokkaita asettaville puolueille lähetetään ohjeistus mainostelineiden käytöstä.

Eduskuntavaalien 2023 yhteydessä keskusvaalilautakunta katsasti vaalimainostelinepaikat. Evitskogin vaalimainostelinepaikkaa ei pidetä yhtä toimivana ja näkyvänä kuin muut telinepaikat kunnassa. On suositeltavaa poistaa telinepaikka käytöstä, jolloin kunnalla olisi käytössä 14 mainostelinepaikkaa.

Munkinmäessä mainostelinepaikka on siirrettävä alueella olevan rakennustyömaan takia. Sopiva paikka mainostelineille on rakennustyömaan jälkeen sijaitseva kunnan hallinnassa oleva viheralue Munkinmäentien varrella, työkonevuokrausliikkeen vieressä ja ammattikoulun edessä.

Jokainen ehdokkaita asettava puolue saa jokaisessa telinepaikassa käyttöönsä yhden aukon telineessä sekä lainaksi aukkoon sijoitettavan taustalevyn. Puolueet sopivat kunnan keskusvarikon kanssa taustalevyjen noudosta varikolta. Keskusvarikko vie mainostelineet paikoilleen viimeistään 9.1.2024.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ohjeistaa vaalimainontaa maanteiden varsilla ja asemakaava-alueiden ulkupuolella. Tilapäiset vaalimainokset, jotka eivät ole kunnan hallinnassa olevilla alueilla, saa asettaa aikaisintaan kuukausi ennen vaalipäivää, 28.12.2023. Tilapäiset vaalimainokset on kerättävä pois viikon kuluttua vaalin päättymisestä. Mainoksia asettaessa seurataan Traficomin määräystä tienvarsimainonnasta- ja ilmoittelusta.

Vaalimainoksia ei tule sijoittaa äänestyspaikkojen välittömään läheisyyteen niin, että mainosten voidaan katsoa vaikuttavan äänestäjien vaalivapauteen.