Yhdyskuntatekniikan lautakunta
Pöytäkirja 26.10.2023/Pykälä 122

Oikaisuvaatimus Yksityisteiden kunnossapitoavustukset 2023 - Vesimyllyntien tiekunta

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 26.10.2023 § 122

152/08.01.04/2023

Valmistelija kuntatekniikkapäällikkö Toni Keski-Lusa

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

sijainen kuntatekniikkapäällikkö Toni Keski-Lusa

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää:

1. hyväksyä Vesimyllyntien tiekunnan 5.9.2023 jättämän oikaisuvaatimuksen
2. avustaa Vesimyllyntien tiekuntaa kunnossapitoluokan 3 mukaisella kunnossapitoavustuksella, sen ollen Vesimyllyntien tiekunnalle pituudella 1 km 340 €.

Käsittely

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaan.

Selostus Vesimyllyntien tiekunta (KTJ-tunnus 000-2006-K32163) on 5.9.2023 jättänyt oikaisuvaatimuksen Kirkkonummen kunnan yhdyskuntatekniikan lautakunnan päätöksestä 23.8.2023 § 86 Yksityisteiden kunnossapitoavustukset 2023 koskien Vesimyllyntien tiekunnan kunnossapitoavustusta.

Yhdyskuntatekniikan lautakunta on päätöksessään päättänyt olla myöntämättä Vesimyllyntien tiekunnalle kunnossapitoavustusta. Tiekunta ei ole toimittanut vaadittavia liitteitä määräpäivään mennessä.

Vesimyllyntie tiekunnan vaatimus

Tiekunta vaatii, että tiekunnan kunnossapitoavustus maksetaan yleisen avustuskäytännön mukaisesti ollen Vesimyllyntien tiekunnalla 340 €.

Perustelut

Tiekunnan puheenjohtaja toimii 1. kertaa tiekunnan puheenjohtajana. Saamansa tiedon mukaan hän odotti, että hänelle kerrotaan sähköpostitse erikseen, mitä liitteitä tulee mahdollisesti avustushakemukseen liittää.

Yhdyskuntatekniikan lautakunnan 23.8.2023 päivätyn pöytäkirjaotteen mukaan avustuksen hakijoille on lähetetty sähköpostitse muistutus puuttuvista liitteistä 6.7.2023. Tiekunnan puheenjohtaja on käynyt sähköpostinsa läpi em. ajalta ja voi osoittaa, että muistutussähköposti ei ole saavuttanut avustuksen hakijaa.

Tiekunta katsoo, että etenkin siksi, että tuo 6.7.2023 mainittu muistutus ei ole saavuttanut avustuksen hakijaa, tiekunnallamme on oikeus saada avustuspäätökseen oikaisu ja tiekunta on oikeutettu noin 340 € avustukseen. Toisena perusteena tiekunta katsoo, että alun perin liitteen liittämättä jättäminen avustuksen hakemisen yhteydessä on johtunut tiekunnan puheenjohtajan kokemattomuudesta ja inhimillisestä virheestä.

Tämän oikaisuvaatimuksen yhteydessä lähetämme puuttuvan liitteen, jonka vuoksi avustus oli alun perin evätty.

Vastine

Kaikille kunnossapitoavustusta hakeneille pakollinen liite on tilityksentarkastuskertomus tai tiekunnan kokouksen pöytäkirja, jossa hoitokunnalle tai puheenjohtajalle on myönnetty tili- ja vastuuvapaus. Niiden tiekuntien, jotka eivät ole toimittaneet KTJ-otetta 2020 tai sen jälkeen tai tiekunnat, joiden tienosiin on tullut muutoksia, tulee toimittaa myös tiekunnan yksityistierekisterin rekisteriote KTJ-ote.

Kunnossapitoavustushakemuksen pakolliset liitteet ja määräpäivä niiden toimittamiselle on kerrottu Kirkkonummen kunnan yhdyskuntatekniikan lautakunnan 16.12.2021 hyväksymissä avustusehdoissa sekä avustuksenhakulomakkeella.

Kunta on lähettänyt 6.7.2023 muistutuksen sähköpostitse niille tiekunnille, joiden pakolliset liitteet puuttuvat. Vesimyllyntien tiekunnan sähköpostiosoite on puuttunut tältä postituslistalta.

Vesimyllyntien tiekunta on toimittanut KTJ-otteen vuonna 2021 ja tiekunnan vuosikokouksen pöytäkirjan, jossa puheenjohtajalle on myönnetty tili- ja vastuuvapaus, 5.9.2023 toimitetun oikaisuvaatimuksen mukana.

Tiekunnalla on ollut useampi mahdollisuus avustusta hakiessaan saada tietoonsa avustusehdot sekä avustuksen myöntämiseen tarvittavat pakolliset liitteet ja niiden toimittamisen määräpäivä. Kunnan lähettämä yksityistieavustusten muistutusviesti on kuitenkin jäänyt lähettämättä Vesimyllyntien tiekunnalle.