Yhdyskuntatekniikan lautakunta

Ilmoitusasioita tiedoksi

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 25.05.2023 § 67

Valmistelija  Virkanimeke Etunimi Sukunimi, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Valtioneuvoston päätös: Fortum Power and Heat Oy:n hakemus kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta, Epoo-Kirkkonummi 2x400kV, maakaapeliyhteys

Uudenmaan ELY-keskus tieliikenteen toimivaltaisena viranomaisena on valmistelemassa päätöstä järjestää joukkoliikennepalveluita EU:n palvelusopimusasetuksen (PSA:n) mukaisesti. PSA:n mukaiset järjestettävät joukkoliikennepalvelut koskevat Inkoon, Karkkilan, Lohjan sekä Vihdin kuntien alueita palvelevaa liikennettä sekä hankittaessa näiden kuntien alueilta joukkoliikennepalveluita Raaseporin ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän alueille sekä Uudenmaan ELY-keskuksen toimivalta-alueen muihin kuntiin. Päätös ei koskisi muilta toimivalta-alueilta liikennöivää kaukoliikennettä. Käytännössä tämä merkitsisi sitä, että edellä mainittu joukkoliikenne järjestettäisiin sopimusliikenteenä kilpailutusten kautta. Hankitulle joukkoliikenteelle olisi mahdollisuus myöntää yksinoikeus, eli sille ei saisi aiheuttaa jatkuvaa ja vakavaa haittaa markkinaehtoisella liikenteellä. Tavoitteena on aloittaa palvelusopimusasetuksen perusteella järjestetty joukkoliikenne 3.6.2024. Lisäksi päätös toisi mukanaan myös uudistetun yhteiskäyttöisen lippujärjestelmän koko suunnittelualueelle sekä markkinoinnin ja tiedottamisen yhtenäistämisen ja tehostamisen. ELY-keskus on päätymässä tällaiseen ratkaisuun, koska alueen nykyinen joukkoliikenteen tarjonta ei ole optimissaan muun muassa tarjonnan kattavuuden, lippujärjestelmän yhteiskäyttöisyyden, lippujen edullisuuden sekä vuorotarjonnan tehokkaan järjestämisen ja palvelevuuden osalta. Asiaa on tutkittu ELY-keskuksen ja kuntien selvityksessä https://www.doria.fi/handle/10024/185111 . Sopimusalueella on Uudenmaan ELYn, alueen kuntien, markkinaehtoisen liikenteen liikennöitsijöiden, lipputoimittajien ja muiden sidosryhmien kanssa käyty useita neuvotteluja, joissa kuitenkaan ei ole onnistuttu sopimaan yhtenäistä taksa- ja lippuratkaisua. Neuvotteluja lippuratkaisusta on käyty myös kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa. Länsi-Uudenmaan kunnilla on selkeä tahtotila kasvattaa joukkoliikenteen käyttäjämäärää, ja sopimuskunnissa onkin varauduttu liikennepalvelun, vuorotarjonnan ja laatutekijöiden tuomiin liikenteen lisäkustannuksiin. Alueella pitää olla yhtenäinen taksa- ja lippujärjestelmä, hyvin suunnitellut vaihtoyhteydet runko-, seutu- ja kunnallisten yhteyksien välillä, sekä kattava vuorotarjonta näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Länsi-Uudenmaan kunnat yhdessä ELY-keskuksen kanssa haluavat kehittää joukkoliikennepalveluja PSA-päätöksellä joukkoliikenteen käyttäjille. Ennen sen tekemistä on mahdollista antaa ELY-keskukselle kirjallisia kommentteja ja arvioita PSA:n käyttöönoton vaikutuksista alueella. Tällä ei ole vaikutuksia Kirkkonummen kunnan varsinaiseen HSL:n tilaamaan liikenteeseen. Vaikutus näkyisi käytännössä Veikkolasta Helsinkiin liikennöivään U-liikenteeseen linjalla 280, sillä nykyinen markkinaehtoinen joukkoliikenne järjestettäisiin jatkossa ELY-keskuksen tilaamana liikenteenä, jota on suunniteltu jatkettavan nykymuotoisesti nykyisen kaltaisena palvelutasona. HSL:n mukaan se vastaisi Veikkolan alueelle määriteltyjä palvelutasotavoitteita. Lisäksi Veikkolasta liikennöi päivittäin liikennöivä palvelutasoa täydentävä linja 243 Espoon keskus-Veikkola. HSL hankkisi jatkossakin Nummelasta Veikkolan kautta Helsinkiin kulkevalle bussilinjalle HSL lippujen käyttöoikeuden. Linjan 280 palvelutaso ei olisi enää riippuvainen markkinaehtoisen liikennöitsijän päätöksistä, vaan tarjonta määräytyi pitkäjänteisemmin Länsi-Uudenmaan kuntien ja ELY-keskuksen palvelutasotavoitteiden mukaisesti.

Päätösehdotus  Yhdyskuntatekniikan lautakunta merkitsee ilmoitusasiat tiedokseen.

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti merkitä ilmoitusasiat tiedoksi