Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta
Pöytäkirja 24.05.2023/Pykälä 19

Kirkkonummen esiopetussuunnitelma, Kirkkonummen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelma ja Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelma 1.8.2023

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 24.05.2023 § 19

444/12.07.00/2023

Valmistelija Varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö Satu Westerlund, chef för småbarnspedagogik Ellen Engdal-Dannbäck, kasvun ja oppimisen tuen eritysasiantuntija Stina Simonsson-Raijas ja varhaiskasvatusjohtaja Anu Vesiluoma, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Päätösehdotus Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää

hyväksyä Kirkkonummen esiopetussuunnitelman 1.8.2023 alkaen

hyväksyä Kirkkonummen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun
opetussuunnitelman 1.8.2023 alkaen

hyväksyä Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelman 1.8.2023 alkaen.

Käsittely Varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö Satu Westerlund saapui klo 17.16 ennen pykälän käsittelyä ja poistui pykälän käsittelyn jälkeen klo 17.31.

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Kunnalliset ja yksityiset päiväkodit, varhaiskasvatuksen palvelupäälliköt, ruotsinkielinen varhaiskasvatuspäällikkö, perhepäivähoidon ja avoimen varhaiskasvatuksen esimies, varhaiskasvatuksen erityisasiatuntija, kasvun ja oppimisen tuen erityisasiantuntija

Selostus Taustaa

Opetushallitus antoi 2.12.2022 määräyksen Opetussuunnitelman perusteiden muutoksesta.  Tämän määräyksen mukaan tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma ja uusi opetuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2023.

Merkittävin muutos perusteissa ja määräyksessä on opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä koskeva velvoite, jonka mukaan niiden on laadittava oma opiskeluhuoltosuunnitelma. Muuten uudistukset koskevat käsitteiden yhtenäistämistä ja ajantasaisen lainsäädännön huomioimista, eivätkä ne muuta koulujen tai oppilaitosten tuttuja oppilas- ja opiskelijahuoltolain rakenteita.

Taustalla sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, jonka mukaisesti hyvinvointialueet vastaavat 1.1.2023 alkaen opiskeluhuoltopalveluiden eli koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä kuraattori- ja psykologipalveluiden järjestämisestä. Myös esiopetuksessa olevalla oppilaalla on oikeus saada opiskeluhuoltoa.

Kirkkonummen esiopetussuunnitelmaan tehdyt, määräyksen mukaiset muutokset, vaikuttavat myös Kirkkonummen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelmaan. Muutokset vaikuttavat kiusaamisen, häirinnän ja väkivallan ehkäisyn osalta myös Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelmaan.

Lisäksi Kirkkonummen esiopetussuunnitelma ja Kirkkonummen kaksivuotisen kokeilun opetussuunnitelma on yhdenmukaistettu Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelman mukaiseksi siirtymäprosessien osalta. Kirkkonummen esiopetussuunnitelmaan on päivitetty myös maininta esiopetusikäisten uimaopetuksesta sekä kunnallisen esiopetuksen käyttämästä lapsen digitaalisesta portfoliosta.

Toimivalta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hallintosäännön 57 § mukaan varhaiskasvatussuunnitelmat ja opetussuunnitelmat.

Kirkkonummen esiopetussuunnitelma

Kirkkonummen paikallisen esiopetussuunnitelman muutosten perusteena ovat olleet Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatut muutokset.

. Luvuissa 1-3 muutokset koskevat käsitemuutoksia.

. Luvussa 4 muutokset koskevat digitaalisen portfolion käyttöä kunnallisessa esiopetuksessa sekä uimaopetuksen toteuttamista esiopetusryhmissä.

. Luvussa 5 muutokset koskevat käsitemuutoksia, nimikkeitä sekä luvusta on poistettu hyvinvointialueelle siirtyneiden henkilöstöryhmien (esiopetuksen kuraattorin ja varhaiskasvatuksen psykologin esiopetukseen liittyvä resurssi) tehtävään liittyvien prosessien kuvaus.

. Luku 6 on kirjattu kokonaisuudessaan Kirkkonummen opiskeluhuoltosuunnitelmaan, johon opetussuunnitelmassa viitataan.

Kirkkonummen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelma

Kirkkonummen kaksivuotisen esiopetuksen opetussuunnitelman muutosten perusteena ovat olleet Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatut muutokset.

. Luvuissa 1-3 muutokset koskevat käsitemuutoksia.

. Luvussa 4 muutokset koskevat uimaopetuksen toteuttamista esiopetusryhmissä.

Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelma

Kirkkonummen varhaiskasvatussuunnitelman muutoksen perusteena on opiskeluhuoltosuunnitelmaan kirjatun kiusaamisen, häirinnän ja väkivallan ehkäisyn suunnitelman soveltaminen koko varhaiskasvatukseen.

. Luvussa 3 muutos koskee Kirkkonummen varhaiskasvatuksen kiusaamisen, häirinnän ja väkivallan ehkäisyn suunnitelman käyttöä sekä suunnittelun prosessia.

Opetussuunnitelmien laadinta on toteutunut yhteisprosessissa opiskeluhuoltosuunnitelman laadinnan kanssa. Prosessiin ovat osallistuneet esiopetuksen toimipaikat ja varhaiskasvatuksen monialainen työryhmä. Huoltajat ovat osallistuneet heille suunnatun kyselyn kautta ja lapsia on osallistettu toimipaikoissa toiminnallisesti varhaiskasvatuksen kuraattorien toimesta.