Toimitilapalvelujen lautakunta

Valmistelija ylläpitoinsinööri Harri Saarinen

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

varahenkilö rakennuttajapäällikkö Hanne Nylund

Toimitilapalvelujen lautakunta päättää merkitä energiansäästötoimenpiteet vuosilta 2018-2021 tiedoksi.

Käsittely

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Selostus KETS (kunta-alan energiatehokkuussopimus) 2018-2021
Raportissa näkee, kuinka energiansäästötoimenpiteitä on toteutettu vuosina 2018-2019 runsaasti ja niihin on myös investoitu runsaasti. Vuonna 2020 tehdyt sähkön -ja lämmönsäästötoimenpiteisiin ei ole ilmoitettu investointeja, vaikkakin niitä on mahdollisesti ollut, mutta energiansäästöä on niillä tullut huomattavasti. Vuonna 2021 toimenpiteiden toteutus oli vähäistä, kuten myös vuonna 2022, jolloin ei toteutettu yhtään konkreettista energiansäästötoimenpidettä.

Toimenpideluokat
Raportissa on eritelty kunnan tekemät energiansäästötoimenpiteet eri taloteknisten järjestelmien mukaan. Suurin osa toimenpiteistä on kohdistunut ilmanvaihdon säätöön, puhallinmoottoreiden uusimiseen ja automatiikan uusimiseen. Uusiutuvilla energiantuotannoilla (maalämpö ja vesi-ilmalämpöpumpuilla) on korvattu öljylämmitystä, ja lisäksi myydyt ja puretut öljylämmityskohteet ovat vähentäneet fossiilisten polttoaineiden osuutta.

Energiankulutus
Raportin mukaan on viiden viimeisen vuoden aikana energian kulutus hiljalleen putoamassa toimenpiteiden ansiosta. Lisäksi käytöstä poistuvat ja käytöstä puretut kohteet tulevat näkymään seuraavina vuosina huomattavina energiansäästöinä. Sähkön ja polttoaineiden (öljyn) kulutuksen osalta trendi on laskeva.

Tavoite
Kunnalla on vuoden 2025 loppuun mennessä saavuttaa asetettu tavoite, mikä näyttää vielä hyvin todennäköiseltä. Vuodesta 2017 vuoteen 2025 ulottuvalla kaudella välitavoitteeksi vuoden 2020 säästötavoitteeksi asetettu 1432 MWh on jo ohitettu. Tällä hetkellä kumulatiivinen säästö on 1669 MWh.

Oheismateriaali:
- KETS raporttit, Motiva Oy