Henkilöstöjaosto

Valmistelija Vt. henkilöstöjohtaja Teija Parkkonen
Hallintojohtaja Jaana Suihkonen

Päätösehdotus Vt. Henkilöstöjohtaja Parkkonen Teija

Henkilöstöjaosto päättää merkitä selostuksen tiedoksi.

Käsittely Hallintojohtaja Jaana Suihkonen ja vt. henkilöstöjohtaja Teija Parkkonen esittelivät asiaa kokouksessa.

Puheenjohtaja julisti keskustelun päättyneeksi ja totesi, että jäsen Anita Forssén oli tehnyt seuraavat evästysehdotuksen:

Henkilöstöjaosto näkee, että asiat pitää tuoda käsittelyyn enemmän jo ennen päätösten tekoa. CGI:n selvityksen valmistuttua ja Yhteisten palveluiden kehittäminen-projektin käynnistyttyä tilanne kunnassa on muuttunut merkittävästi ja ollaan valitsemassa uusi kunnanjohtaja sekä uudistamassa hallintosääntöä. Henkilöstöpalveluiden vetäjältä odotetaan kunnan strategista henkilöstöjohtamista ja -suunnittelua. Tämän johdosta henkilöstöjaosto näkee tarkoituksenmukaisemmaksi odottaa uuden henkilöstöjohtajan rekrytoinnissa ja roolin määrittämisessä.

Evästystä kannattivat Maija Jäntti, Maarit Orko ja Kati Kaihlaranta.

Puheenjohtajan tiedustellessa, evästykset hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös Henkilöstöjaosto päätti merkitä selostuksen tiedoksi.

Lisäksi henkilöstöjaosto päätti antaa seuraava evästyksen:

Selostus Vuoden 2023 alusta voimaan astuneen hyvinvointialueuudistuksen myötä kunnassa todettiin jo keväällä 2022, että yhteisten palveluiden toiminta on mukautettava uuden tilanteen myötä. Näin ollen syksyllä 2022 käynnistettiin YP2024- projekti, jonka tavoitteena on kehittää yhteisten palveluiden toimintamalli kunnan tarpeiden mukaiseksi 1.1.2024 alkaen.

Henkilöstöä on projektissa laajasti osallistettu ja projektin etenemisestä on kerrottu viikoittain henkilöstön viikkopalaverissa. Projektissa on tähän mennessä kartoitettu toiminnan nykytilaa siten, että mm. pääprosessit on tunnistettu ja kuvattu, tehtävänkuvia on tarkasteltu ja työtehtävät kirjattu, henkilöstön osaamista on kartoitettu ja työaikaa seurattu. Lisäksi palvelualueille on kohdistettu asiakastyytyväisyyskysely ja toiminnan seurantaan liittyviä mittareita on pohdittu.

Nykytilan kartoitukseen sisältyy myös toiminnan taloudellista tarkasteltua. Koska yhteisten palveluiden tehtävänä on tukea, ohjata ja neuvoa palvelualueita, myös yhteisten palveluiden ja palvelualueiden rajapintojen tarkastelu on oleellinen osa projektia.

Kevään 2023 aikana toteutetaan nykytilan kartoittaminen ja toiminnan analysointi, joiden perusteella tehdään suunnitelma uudesta toimintamallista, johon siirrytään viimeistään vuoden 2024 alussa.