Rakennus- ja ympäristölautakunta

298/11.00.02/2023

Valmistelija Ympäristösuunnittelija Merja Puromies

Päätösehdotus Ympäristöpäällikkö Hynninen Anu

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä vuodelle 2023 päivitetyn "Jättiputkista eroon Kirkkonummella" -toimenpideohjelman.

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Kunnossapitopalvelut, toimitilapalvelut

Selostus "Jättiputkista eroon Kirkkonummella" -toimenpideohjelma on päivitetty

vuodelle 2023.

Toimenpideohjelma käsittää tarkastuksiin perustuvat tilannetiedot ympäristönsuojeluyksikön tiedossa olevista jättiputkien kasvupaikoista sekä toimenpiteet, joilla ympäristönsuojelun ja kunnossapitopalveluiden yksiköt edistävät torjuntatyötä.

Vuonna 2022 tehtiin ympäristönsuojeluyksikön toimesta tarkastuksia noin 60 paikalle, jolla on aiemmin havaittu jättiputkia. Lisäksi tehtiin tarkastukset ympäristönsuojeluyksikön tietoon viime vuonna tulleelle muutamalla uudelle jättiputkien kasvupaikalle. Jättiputkia havaittiin noin 50 paikassa.

Kunnossapitopalvelut ei tehnyt vuonna 2022 jättiputkikasvustojen tarkastuksia eikä torjuntaa resurssien puutteen takia. Kunnan mailla olevien jättiputkikasvustojen tilanne viime vuonna ei siten ole kattavasti tiedossa.

Ympäristönsuojeluyksikön toimesta tehtiin kesällä 2022 jättiputkien torjuntaa seitsemällä yksityisessä omistuksessa olevalla jättiputkien kasvupaikalla. Torjuntamenetelminä käytettiin kasvustojen peittämistä ja katkomista.

Lisäksi monet yksityiset maanomistajat ovat itse tehneet tai teettäneet jättiputkien torjuntaa omistuksessaan olevilla kasvupaikoilla. Kunnan alueella on kuitenkin edelleen ainakin useita yksityisellä maalla olevia jättiputkien kasvupaikkoja, joilla ei ole aloitettu varsinaista torjuntaa. Ympäristönsuojeluyksikkö pyrkii saamaan nämä kohteet torjunnan piiriin. Torjunnan aloittaminen näissä kohteissa on tärkeää jättiputkien aiheuttamien haittojen ja leviämisen estämiseksi.

Ympäristönsuojeluyksikkö on saanut maanomistajilta lisää lupia jättiputkikasvustojen peittämiseen, jota tullaan tekemään kesän 2023 aikana. Kaikkia maanomistajia ei ole vielä tavoitettu. Kunnossapitopalvelut jatkaa kunnan mailla jättiputkitorjuntaa lähinnä kemiallisin menetelmin.