Toimitilapalvelujen lautakunta
Pöytäkirja 20.04.2023/Pykälä 30

Talouden ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen, toimitilapalvelujen lautakunta

Toimitilapalvelujen lautakunta 20.04.2023 § 30

4/02.02.02/2023

Valmistelija yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Toimitilapalvelujen lautakunta päättää merkitä talous -ja investointilanteen tiedoksi.

Käsittely Varapuheenjohtaja Jani Ekman esitti seuraavan lisäyksen päätösehdotukseen:

Vastaisuudessa, osana investointien tilanteen raportointia, raportoidaan toteutus- ja suunnitteluvaiheessa olevien projektien lisäksi tarveselvitysvaiheessa olevien projektien tilanne.

Noora Piili, Martin Honkanen, Marko Kari, Elina Utriainen, Pekka Oksanen ja Elina Kärkimaa kannattivat Jani Ekmanin lisäystä.

Lisäksi Jani Ekman esitti seuraava lisäyksen päätösehdotukseen:

Kunnan omistuksessa oleva kiinteistömassa on laaja ja on tärkeää että se on tehokkaassa käytössä ja että C-luokan kiinteistöistä hankkiudutaan eroon talousarvion mukaisesti.

Osan kiinteistöjen osalta kunta on laatinut vuokrasopimuksen, jossa kunta antaa kiinteistön ulkopuolisen tahon käyttöön ja kunta maksaa, ilman rajoituksia, kiinteistön sähkön, lämmön ja veden. Tällaiset "avoimet valtakirjat" eivät ole tarkoituksenmukaisia ympäristön, kunnan talouden eikä kuntalaisten yhdenvertaisen kohtelun kannalta.

Toimitilapalvelujen lautakunnalle tuodaan tietoon, muiden kuin asuntojen osalta, 1) vuokrasopimukset, joissa kunta kustantaa kaikki tai osan em. hyödykkeistä sekä 2) mahdollisuudet muuttaa sopimukset sellaisiksi, joissa vuokralainen vastaisi em. hyödykkeistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista tai ottaisi em. hyödykkeet itsensä maksettaviksi.

Martin Honkanen, Marko Kari, Elina Utriainen ja Pekka Oksanen ja Elina Kärkimaa kannattivat Jani Ekmanin lisäystä.

Puheenjohtaja totesi, että Jani Ekmanin molempia lisäyksiä päätösehdotukseen kannatettiin yksimielisesti.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti

1.
merkitä talous- ja investointitilanteen tiedoksi

2.
että vastaisuudessa, osana investointien tilanteen raportointia, raportoidaan toteutus- ja suunnitteluvaiheessa olevien projektien lisäksi tarveselvitysvaiheessa olevien projektien tilanne

3.
että toimitilapalveluien lautakunnalle tuodaan tietoon, muiden kuin asuntojen osalta, 1) vuokrasopimukset, joissa kunta kustantaa kaikki tai osan em. hyödykkeistä sekä 2) mahdollisuudet muuttaa sopimukset sellaisiksi, joissa vuokralainen vastaisi em. hyödykkeistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista tai ottaisi em. hyödykkeet itsensä maksettaviksi.

Selostus Toimitilapalvelujen lautakunta päätti käyttösuunnitelmansa yhteydessä, että lautakunnalle raportoidaan taloustilanne sekä investointien tilanne kuukausittain.

Kokouksessa esitellään kokousajankohtana tiedossa oleva taloustilanne