Toimitilapalvelujen lautakunta
Pöytäkirja 23.03.2023/Pykälä 22

Rakennuttamisen ja valvonnan puitejärjestelyn hankinta

Toimitilapalvelujen lautakunta 23.03.2023 § 22

190/02.08.00.01/2023

Valmistelija toimitilajohtaja Ville Könönen

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

varahenkilö toimitilajohtaja Ville Könönen

Toimitilapalvelujen lautakunta päättää:

1.
valita rakennuttamisen ja valvonnan puitejärjestelyyn:
- Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy
- Rapp Valvontakonsultit Oy
- Boost Brothers Oy
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
- WSP Finland Oy

Konsulttien valinnassa projekteihin voidaan käyttää minikilpailutusta. Konsulttien valinnassa huomioidaan myös konsulttien mahdollinen erityisosaaminen ja vapaana olevat resurssit hankkeen tarpeet huomioiden.

2.
sulkea pois kilpailusta:
- Ahma Insinöörit Oy, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia
- GSP Group Oy:n, koska tarjousta ei voinut vertailla
- Raksystems Insinööritoimisto Oy:n, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia
- Sweco PM Oy:n, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia
- Welado Oy:n, koska tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön vaatimuksia

3.
valtuuttaa yhdyskuntatekniikan johtajan allekirjoittamaan sopimukset

4.
tarkastaa pöytäkirjan tämän kokousasian osalta kokouksessa.

Käsittely

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi tarjouksen jättäneet yritykset

Selostus Toimitilapalvelut on kilpailuttanut rakennuttamisen ja valvonnan puitejärjestelyn. Sopimuskausi on kaksi vuotta ja lisäksi on mahdollisuus kahteen vuoden pituiseen optiokauteen.

Tehtävät ovat pääasiassa korjausrakennushankkeiden ja uudishankkeiden asiantuntijatehtäviä: rakennusteknisten töiden ja taloteknisten töiden työmaavalvonta paikallisvalvontana sekä rakennuttajatehtävät.

Lisäksi ne kiinteistöosakeyhtiöt, joissa Kirkkonummen kunta on osakkaana, voivat käyttää valittuja konsultteja.

Yhdyskuntatekniikan toimialan muut toimialat voivat myös käyttää valittuja konsultteja.

Konsultti huolehtii rakennuttajan velvollisuuksien täyttämisestä hankkeissa huomioiden kunta-asiakas ja lakisääteiset velvollisuudet.

Puitejärjestelyyn valitaan kokonaistaloudellisesti enintään viisi (5) konsulttia. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka tilaajan kannalta on hinta-laatusuhteeltaan paras eli tarjousten yhteispistemäärä on suurin. Kokonaistaloudellisesti edullisimman vertailuhinnan jättänyt konsultti valitaan ensisijaiseksi konsultiksi.

Vertailuhinta lasketaan ((30 x PP) + (40 x RV) + (15 x LVIA) + (15 x SV)) / 100.

PP= projektipäällikkö

RV= rakennustöiden valvoja

LVIA=LVIA-töiden valvoja

S= sähkötöiden valvoja

Vertailuhinta

Hinta, enintään 70 vertailupistettä. Vertailuhinnaltaan halvin tarjous saa lopulliseen vertailuun 70 pistettä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan seuraavasti: Tarjouksen vertailupistemäärä = edullisimman tarjouksen vertailuhinta (X) jaetaan asianomaisen tarjouksen vertailuhinnalla (Y) ja kerrotaan 70 vertailupisteellä. Laskukaava: X/Y *70. Pyöristetään tasapisteisin.

Laatu

Kokonaislaatu, enintään 30 vertailupistettä. Tarjouksen laatupisteet muodostuvat tarjouspyynnön mukaisesti tarjottujen asiantuntijoiden kokemuksesta, osaamisesta ja yrityksen referenssihankkeista (28 pistettä; henkilö arvostellaan 0-4 pistettä, referenssihankkeet arvostellaan 0-4 pistettä) sekä asiakaspalautejärjestelmästä (2 pistettä). Asiakaspalautejärjestelmän kuvaus liitettävä tarjoukseen. Kuvauksesta arvioidaan järjestelmän toimivuus, projektikohtaisuus, kattavuus. Tärkänä pidettiin palautteen käyttämistä projektin aikana eli asiakkaan vaikutusmahdollisuuksia mahdollisesten korjaustoimien aikaansaamiseksi. Referenssien osalta on käytössä subjektiivinen arviointi.

Laatuarvioinnissa pisteitä annettiin toimitilarakentamisen hankkeista ja työkokemuksesta.

Tarjouksia saatiin 17, kaikkien tarjoajien yhteiskunnalliset velvoitteet olivat kunnossa.

Tarjouksissa ilmeni seuraavat vajavaisuudet tai vaatimustason alitukset:

Ahma Insinöörit Oy:n projektipäälliköllä on rakennusmestarin koulutus. Tarjouspyyntö on edellyttänyt insinöörin tutkintoa.

GSP Group Oy ei ollut liittänyt tarjoukseensa hintoja. Tarjousta ei voi vertailla.

Raksystems Insinööritoimisto Oy:n LVIA-töiden valvojalla ei ole tutkinnon jälkeistä vaadittua 7 vuoden työkokemusta.

Raksystems Insinööritoimisto Oy:n sähkövalvojalla ei ole vaadittua insinöörin tutkintoa.

Sweco PM Oy:n projektipäälliköllä ei ole vaadittua 5 vuoden toimitilarakentamisen rakennuttamis- tai valvontakokemusta.

Welado Oy:n sähkövalvojalla ei ole vaadittua insinöörin tutkintoa.

Eniten kokonaispisteitä tarjousvertailussa saavuttivat:

Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy 140 pistettä

Rapp Valvontakonsultit Oy  126 pistettä