Keskusvaalilautakunta

Valmistelija vaalipäällikkö Rasmus Beck

Päätösehdotus Hallintojohtaja Suihkonen Jaana

Keskusvaalilautakunta päättää että

Ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastuskokous pidetään perjantaina 31.3.2023 klo 18.00.

Ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastus suoritetaan sopivassa tilassa kunnantalolla 23.3.-31.3.2023.

Vähintään yksi vaalitoimitsija kunnan ennakkoäänestyspaikoista sekä vaalitoimikunta tuovat ennakkoäänestyspäivän päätteeksi lähetekuoret kunnantalolle vaalipäällikön tai vaalipäällikön määräämän henkilön kuittausta vastaan. Vastaanotetut lähetekuoret säilytetään kunnantalolla varmassa tilassa. Vaalipäällikkö vie mahd. nopeasti muiden kuntien keskusvaalilautakunnille osoitetut lähetekuoret postiin.

Kunnan ennakkoäänestyspaikoista sekä laitos- ja kotiäänestyksestä tulleet manuaaliäänestykset rekisteröidään äänioikeusrekisteriin ennen 31.3. pidettävää kokousta. Samoin tehdään muiden kuntien ennakkoäänestyspaikoista, muiden kuntien laitos- ja kotiäänestyksistä sekä edustustoista ja laivoista saapuneille manuaaliäänestyksille.

Epäselvät ennakkoäänestysasiakirjat tarkastetaan ja käsitellään 31.3.2023 pidettävässä kokouksessa.

Tarkastuskokouksen päätyttyä keskusvaalilalautakunta pakkaa hyväksytyt vaalikuoret äänestysalueittain jaoteltuina kestävään päällykseen. Kunkin äänestyslaueen vaalikuoret pakataan erikseen nippuihin. Päällys suljetaan sinetöintinauhalla, merkitään tarvittavat tiedot ja toimitetaan vaalipiirilautakunnalle sen määräämällä tavalla.

Päätös Keskusvaalilautakunta päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Keskusvaalilautakuntaan saapuneet ennakkoäänestysasiakirjat ja kirjeäänestysasiakirjat tarkastetaan vaalikuoria avaamatta kokouksessa, joka on pidettävä niin että perjantaina 31.3. kl 19.00 mennessä saapuneet asiakirjat ehditään käsitellä kokouksessa.

Kirjeitse äänestävä voi äänestää ja postittaa lähetekuorensa Suomeen aikaisintaan torstaina 2.3.2023. Kirjeäänestyksen lähetekuoria saapuu keskusvaalilautakuntaan pian tämän jälkeen.

Ennakkoäänestysasiakirjat ja kirjeäänestysasiakirjat tarkastetaan omina kokonaisuuksina. Tavoitteena on, että tarkastuksen päätteeksi keskusvaalilautakunnalla on erikseen äänestysalueittain lajiteltuna ennakkoäänestyksen hyväksytyt vaalikuoret ja erikseen äänestysalueittain lajiteltuna kirjeäänestyksen hyväksytyt vaalikuoret.

Keskusvaalilautakunta päättää miten se käytännössä suorittaa ennakkoäänestyksen asiakirjojen tarkastamisen. Vähintään kahden henkilön on oltava samanaikaisesti paikalla aina kun asiakirjoja käsitellään.