Keskusvaalilautakunta

Valmistelija vaalipäällikkö Rasmus Beck

Päätösehdotus Hallintojohtaja Suihkonen Jaana

Keskusvaalilautakunta päättää että:

Kaikilla vaalipäivän äänestyspaikoilla ja vaalilautakunnissa jatketaan sähköisen vaalipöytäkirjan ja sähköisen vaaliluettelon käyttämistä.

Alustavan laskennan tulokset tallennetaan suoraan laskentajärjestelmään äänestyspaikoilla. Vaalilautakunnat eivät lähtökohtaisesti ilmoita laskennan tuloksia laskentakeskukselle, vaalilautakunnat tallentavat tiedot suoraan laskentajärjestelmään. Tehtävän suorittavat IT-tukihenkilöt.

Laskentakeskus perustetaan paikallisen tallennuksen varajärjestelynä.

Päätös Keskusvaalilautakunta päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Oikeusministeriön vaalituki on antanut luvan ottaa käyttöön paikallinen äänten tallenus tuloslaskentajärjestelmässä kaikilla vaalipäivän äänestyspaikoilla. Edellytyksenä on, että IT-tukihenkilöt ketkä suorittavat paikallisen äänten tallennuksen koulututetaan tuloslaskentajärjestelmän käyttöön. Varajärjestelynä on perustettava laskentakeskus sitä varten jos vaalilautakunnassa ilmenee ongelmia äänten tallennuksessa vaalipäivänä.

Vaalipäivänä vaalilautakunnan puheenjohtajan julistettua äänestyksen päättyneeksi vaalilautakunnan IT-tukihenkilö merkitsee vaalipäivänä äänestäneiden lukumäärän laskentajärjestelmään klo 20.15 mennessä. Vaalilautakunnan käyttäessä laskentajärjestelmää tallennetaan kunkin ehdokkaan saamat äänimäärät ja mitättömien äänten lukumäärän. Tallennus on tehtävä viimeistään klo 22.00. Jos laskenta ei valmistu tähän mennessä, siitä on ilmoitettava laskentakeskukselle.

Keskusvaalilautakunnan laskentakeskus on suoritettava alustavan ääntenlaskennan tiedotus seuraavasti niin että keskusvaalilautakunta kokoaa äänestysalueittain:

-          vaalipäivänä äänestäneiden lukumäärän klo 21.00 mennessä ja

-          vaalipäivän äänestyksen alustavan tulokset klo 22.30 mennessä.

yhdistää tiedot koko kunnan tulokseksi tallentamalla tiedot tuloslaskentajärjestelmään:

-          vaalipäivänä äänestäneiden lukumäärä välittömästi klo 21 jälkeen.

-          vaalipäivän äänestyksen alustava tulos klo 23.00 mennessä (tavoiteaika).

Vaalilautakunnista laskentajärjestelmää käyttävät henkilöt sekä IT-tukihenkilöt osallistuvat laskennan kenraaliharjoitukseen 9.3. Heidän on mahdollista harjoitella tallenusta vaalitietojärjestelmän koulutusympäristössä.