Keskusvaalilautakunta

Valmistelija Vaalipäällikkö Rasmus Beck

Päätösehdotus Hallintojohtaja Suihkonen Jaana

Keskusvaalilautakunta päättää että

kaikissa ennakkoäänestyspaikoissa ja vaalipäivän äänestyspaikoissa voidaan järjestää vaalikeräys, jolla on Poliisihallituksen keräyslupa.

äänestyspaikoissa keräyspiste sijoitetaan äänestyspaikalle niin, että varsinaiseen äänestystilaan ei synny tungosta ja että mahdolliset turvavälit voidaan ylläpitää.

keskusvaalilautakunta noudattaa ajankohtaista ohjeistusta koronan vaikutuksista järjestelyihin äänestyspaikoilla. Vaalikahvituksen tai muun oheistoiminnan järjestäminen äänestyspaikkojen tiloissa on mahdollista, eduskuntavaalien aikaisen korona-ohjeistuksen huomioon ottaen.

Päätös Keskusvaalilautakunta päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Vaalipäällikölle

Selostus Järjestöt, joille Poliisihallitus on myöntänyt rahankeräysluvan,

voivat suorittaa rahankeräystoimintaa äänestyspaikalla edellyttäen, etteivät vaaliviranomaiset joudu osallistumaan vaalikeräyksen tehtäviin. Keräystoiminta ei saa häiritä äänestyksen toimittamista äänestyspaikalla, eikä äänestäjälle saa syntyä vaikutelmaa, että keräykseen osallistuminen olisi äänestämiseen liittyvä velvollisuus.

Koronapandemian aikana järjestetyissä vaaleissa keskusvaalilautakunta on suositellut vaalilautakunnille että vaalikahvitusta ei järjestettäisi äänestyspaikoilla. Muuttuneen, lieventyneen koronatilanteen myötä vaalikahvitus ei mahdollisesti vaikeuttaisi turvallisen äänestämisen ylläpitämistä äänestystiloissa.