Henkilöstöjaosto

Kunnan kesätyöllistäminen vuonna 2023

Henkilöstöjaosto 08.02.2023 § 5

90/14.00.00/2023

Valmistelija Henkilöstöjohtaja Kristina Stenius, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Päätösehdotus Henkilöstöjohtaja Stenius Kristina

Henkilöstöjaosto päättää, että

1 kesätyöstä maksetaan KVTES:n mukaisesti
2 korkeakouluharjoittelusta maksetaan KVTES:n mukaisesti
3 kesäsetelin arvo on 300 euroa
4 toimintamalli on toistaisesti voimassa

Päätös Henkilöstöjaosto päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Selostus Vuoden 2023 talousarviossa on varattu määräraha kunnan keskitetysti järjestettävien kesätyöpaikkojen tarjoamiseen.

Kunta-alan virka- ja työehtosopimuksen palkkausluvun mukaan kesätyöntekijän vähimmäispalkka on vähintään 50 % asianomaisesta työstä maksettavasta työstä maksettavasta peruspalkasta. Kesätyöntekijällä tarkoitetaan määräajaksi lomakaudelle 2.5-30.9 otettavaa koululaista, opiskelijaa tai muuta nuorta, jolta puuttuu alan ammattitutkinto tai ammattitaito. Tätä määräystä ei sovelleta kuitenkaan opiskelijaan, joka on otettu oman ammattialansa viranhaltijan tai työntekijän sijaiseksi.

KVTES:n palkkausluvussa on myös määräys harjoittelijasta. Harjoittelijalla tarkoitetaan henkilöä, joka on työsopimussuhteessa kuntaan tai suorittaa työantajan johdolla tai hänen edustajansa johdossa tietyissä tehtävissä tarvittavien tietojen, taitojen ja kokemuksen hankintaan tähtäävää käytännön työtä.

Kukin kesätyöjakso on kuukauden mittainen. Kesätyöstä maksettava palkka on ­855 euroa täydeltä kalenterikuukaudelta.

Lisäksi kunta tarjoa harjoittelupaikkoja nuorille, jotka opiskelevat yliopistossa tai korkeakoulussa. Kunkin harjoittelujakson pituus on kaksi kuukautta. Kuukausipalkka on KVTES:n vähimmäispalkan mukaisesti 1 678,26 euroa täydeltä kalenterikuukaudelta.

Kunnan omien kesätyöpaikkojen ja harjoittelujaksojen lisäksi kunta tarjoaa kesätyöseteleitä 15 -17 vuotiaille nuorille. Kunkin setelin arvo on 300 euroa. Kesäsetelillä työllistettävän nuoren työsuhteen on toteuduttava ajalla 1.6-31.8.2023 ja työsuhteen on kestettävä vähintään kaksi viikkoa (vähintään kymmenen työpäivää). Työntarjoaja ei voi olla yksityinen henkilö tai yksityistalous.