Toimitilapalvelujen lautakunta

Toimitilapalvelujen lautakunta päättää

liittyä Hanselin sähkönhankinnan puitejärjestelyyn 2024-2028

2.
Kirkkonummen talousyksikköön kuuluvan hankintaryhmän jäsenet valtuutetaan allekirjoittamaan ja toimittamaan Hansel Oy:lle liittymispäätöksen toteutukseen tarvittavat asiakirjat ja tiedot tavalla, joka sitoo kunnan juridisesti puheena olevaan puitejärjestelyyn.

Käsittely Esittelijä teki seuraavan muutetun päätösehdotuksen:

Toimitilapalvelujen lautakunta päättää

1.

että kunta liittyy Hanselin sähkönhankinnan puitejärjestelyyn sekä sähkösalkun hallintaan ja salkunhoitoon 2024-2028

2.

Keskustelun aikana Elina Kärkimaa esitti seuraavan evästyksen:

Sähkösopimuksissa pyritään ennustettavaan edulliseen hintaan järkevän suojauksen avulla ja suositaan hiilidioksidivapaata sähköä.

Puheenjohtaja totesi, että lautakunta kannatti Elina Kärkimaan evästystä yksimielisesti.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti muutetun päätösehdotuksen mukaisesti:

2.

Lisäksi lautakunta päätti evästää seuraavasti:

Selostus Toimitilahallinto oli yhteydessä Hanseliin kuntaryhmän toimijoiden osalta. Hansel pyysi täyttämään selvitykset yhteisöistä, jotka eivät ole sille ennestään tunnettuja. Toimitilahallinto ohjasi selvityspyynnöt suoraan Kirkkonummen Monitoimihalli Oy:lle ja Kirkkonummen Vuokra-asunnot Oy:lle.

Hansel Oy:n asiakkaita voivat olla:

kunnat ja kuntayhtymät

valtion virastot ja laitokset

valtion liikelaitokset

valtion talousarvion ulkopuoliset rahastot

eduskunta sekä sen alaisuudessa, valvonnassa ja yhteydessä toimivat yksiköt

evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkko sekä näiden seurakunnat

hyvinvointialueet

yliopistot ja korkeakoulut (mukaan lukien ammattikorkeakoulut)

Hanselin asiakkaita voivat olla myös julkisoikeudelliset laitokset, jotka ovat hankintayksiköitä ja joihin valtio, kunta, kuntayhtymä tai evankelis-luterilainen kirkko tai ortodoksinen kirkko käyttävät määräysvaltaa joko rahoituksen tai nimittämisoikeuden kautta.

Hanselin asiakkaita ovat suoraan julkisomisteiset liikuntahallit sekä vuokrasuntoyhtiöt. Luettelo Hansel Oy asiakkaista on nähtävillä web-sivuilla https://www.hansel.fi/meista/hansel-yrityksena/

Kunnalla on pääomavuokrasopimus Kiinteistö Oy Kirkkonummen Kunnantalon kanssa, kunta vastaa ylläpidosta ja yhtiön sähkölaskut tulevat suoraan kunnalle eivätkä kierrä kiinteistöyhtiön kautta.

Hansel Oy:n hankintavolyymissä ovat kaikki yhteisöt, jotka ovat liittyneet mukaan. Erillisen Kirkkonummi-ryhmän muodostamisella ei saavuteta mitään lisäarvoa, vaikutuksena voi olla vain byrokratian lisääntyminen.

Päätöshistoria Toimitilapalvelujen lautakunta 14.12.2022 § 96:

Valmistelija toimitilajohtaja Ville Könönen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kirkkonummen kunta -ryhmä (sis. Kirkkonummen kunta, Kiinteistö Oy Kirkkonummen Kunnantalo, Kirkkonummen Monitoimihalli Oy, Kirkkonummen Vuokra-asunnot Oy ja Sundsbergin Kartanonrannan asukasyhdistys ry, Sundsbergs Herrgårdstrands) ovat yhdessä kilpailuttaneet sähköntoimittajan, sopimuskausi päättyy 31.12.2023.

Hansel kilpailuttaa yhteishankintana sähkönhankinnan vuosille 2024 - 2028. Kilpailutuksessa voidaan hankkia sähköenergian toimitus ja tasevastaavan palvelut, sähkön kulutusseuranta ja raportointi. Lisäksi on mahdollista hankkia sähkösalkun hallinta ja hintasuojaus.

Vastuullisuus

Vastuullisuus hankinnassa on huomioitu, sähkö on mahdollista hankkia uusiutuvista energialähteistä sekä liittää mukaan omia pientuotantolaitoksia. Toimittajilta vaaditaan riittävää taloudellista suorituskykyä, jota mitataan mm. riskiluokkavaatimuksella ja liikevaihtovaatimuksella.

Liittymällä yhteishankintaan hyödytään suuresta ostovolyymista ja salkunhoitoon osallistuttaessa saadaan ennustettava hintataso. Lisäksi käytössä on Hanselin asiantuntijoiden tuki sopimusaikana.

Aikataulu

Liittyminen yhteishankintaan on mahdollista 31.3.2023 saakka. Aikataulutavoitteena on, että puitejärjestely on käytettävissä 1.10.2023 alkaen. Suojattu sähkönhankinta on mahdollista aloittaa viimeistään vuoden 2025 alusta. Yhteishankinnassa selvitetään hankkia sähkö hintasuojattuna vuoden 2024 alusta.

Esittelijä Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Toimitilapalvelujen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että

1.
Kirkkonummen kunta -ryhmä (sis. Kirkkonummen kunta, Kiinteistö Oy Kirkkonummen Kunnantalo, Kirkkonummen Monitoimihalli Oy ja Kirkkonummen Vuokra-asunnot Oy) liittyy Hanselin sähkönhankinnan ja salkunhoidon kilpailutukseen

2.
kunnan hankintayksikkö valtuutetaan hoitamaan hankintaan liittyminen ja hankintasopimuksen solmiminen.

Käsittely

Keskustelun aikana puheenjohtaja esitti, että asia palautetaan valmisteluun. Selvitetään kuntakonsernin toimijat, jotka voivat osallistua kilpailutukseen.

Puheenjohtaja totesi, että palautusesitystä kannatettiin yksimielisesti.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti palauttaa asia valmisteluun ja, että selvitetään kuntakonsernin toimijat, jotka voivat osallistua kilpailutukseen.