Toimitilapalvelujen lautakunta

Toimitilapalvelujen lautakunta 25.01.2023 § 4

20/10.03.02.06/2023

Valmistelija palvelujohtaja Johanna Tuppurainen

Päätösehdotus Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa: n varahenkilö: toimitilajohtaja Ville Könönen

Toimitilapalvelujen lautakunta päättää merkitä ruokapalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset tiedoksi.

Käsittely Puheenjohtaja Noora Piili esitti seuraavan lisäyksen päätösehdotukseen:

Esitän, että kysely tehdään uudestaan kevään 2023 aikana ja siitä tiedotetaan niin, että kaikki tahot ovat ennakkoon tietoisia. Lisäksi tulee varmistaa, että myös oppilaat pystyvät vastaamaan koulussa siihen. Lisäksi päivähoidon vanhemmilla tulee olla tieto kyselystä sekä mahdollisuus vastaamiseen.

Puheenjohtaja totesi, että lautakunta kannatti lisäystä yksimielisesti.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti

1.
merkitä ruokapalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset tiedoksi

2.

Selostus Ruokapalveluiden asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 31.10-13.11.2022 JAMIX-järjestelmällä. Kyselyn tavoitteena oli selvittää ruokailijoiden mielipide ruokapalveluista ja aterioista ja saada kehitysehdotuksia tulevaisuuteen.

Kyselyyn osallistui 194 vastaajaa, kuten oppilaita, huoltajia sekä työpaikkaruokailjoita (opettajat ja varhaiskasvatuksen henkilökunta). Vastauksia, mielipiteitä ja toiveita tuli antaa yhteensä seitsemään kysymykseen.

• Missä yksikössä ruokailet?
  • Mitä pidät nauttimastasi ateriasta?
  • Mitä ruokia haluaisit lisätä tulevaan ruokalistaan?
  • Mitä ruokia haluaisit poistaa nykyiseltä ruokalistalta?
  • Nimeä neljä (4) mieluisinta ruokaa
  • Ruokapalveluhenkilöstö on ystävällistä ja palvelualtista?
  • Toiveita ja kehitysehdotuksia

Vastauksista 21 koski päiväkotiruokailua ja 172 kouluruokailua. Yksi vastaus koski Terveyskeskuksen henkilöstöruokailua. Vastaajista 73,8% pitivät nauttimastaan ateriasta ja 93,4% koki ruokapalveluhenkilöstön ystävällisenä ja palvelualttiina.

Vastausten perusteella neljä mieluisinta ruokaa ovat wrap/tortillat, makkara-perunapannu, lihapullat ja kalapuikot. Poistettavista ruuista eniten vastauksia saivat kasvissosekeitto, hernekeitto, kalakeitto ja suurimopuuro. Tulevaan ruokalistaan toivottiin mm. pizzaa, hampurilaisia, kananuggetteja, pinaattilettuja mutta myös hyvänmakuista kasvisruokaa ja nuudeliruokia.

Kehitysehdotuksia tuli monipuolisesti; mm. toivottiin enemmän oppilaiden osallistamista ruokalistan suunnitteluun, ehdotettiin uusia tarjottavia ruokia, toivottiin pidempää ruokailuaikaa ja kommentoitiin ruuan koostumusta, ulkonäköä, makua ja lämpötilaa. Kasvisruokaa kommentoitiin runsaasti ja osa halusi vähentää ja osa lisätä kasvisruokavalikoimaa.

Kyselyn tulokset antavat arvokasta tietoa ruokapalveluille ja tuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämisessä ja mm. ruokalistasuunnittelussa. Suosituimmat ruuat ovat vuosittain hyvin samanlaiset mutta uusillekin ruuille ja mauille on kysyntää. Monikulttuurisuus ja uudenlaiset makutottumukset näkyvät kyselyn tuloksissa ja osasta perinneruuista halutaan luopua.

Kaikkia ruokaan liittyviä toiveita ei kuitenkaan ole mahdollista toteuttaa, sillä koulu- ja päiväkotiruuan on oltava ravitsemuksellisesti täysipainoista, ravitsemissuositusten mukaisia ja oikeisiin ruokatottumuksiin opettavaa.