Kunnanvaltuusto

Valtuustoaloite 16/2022: Vartiontien itäpuolen jalkakäytävän toteuttaminen

Kunnanvaltuusto 14.11.2022 § 101

1264/10.03.01.00/2022

Kokoomuksen valtuustoryhmä / Matti Kaurila, Anna Sahiluoma, Ulla Seppälä, Liisa Kosonen, Kari Virtanen ja Jussi Määttä jättivät kunnanvaltuuston kokouksessa 14.11.2022 seuraavan aloitteen:

"Me valtuustoaloitteen allekirjoittaneet valtuutetut ja varavaltuutetut haluamme edistää lasten turvallisia koulureittejä ja näemme tarpeellisena päivittää kunnassa vuonna 2017 tehtyä kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmaa erityisesti tästä näkökohdasta.

Veikkolan kouluun johtavalle Vartiotielle on toteutettu pyöräilyn ja kävelyn reitti Vartiontien länsipuolelle. Reitti ohjaa pienet koululaiset suoraan vilkkaalle parkkialueelle, jossa on vilkasta koululaisten saattoliikennettä. Turvallinen koulureitti varsinkin alakouluikäisille, jotka kulkevat koulun itäpuolelle, kulkisi alla olevan kuvan mukaisesti Vartiontien itäpuolella runsaan sadan metrin matkan, jolloin koululaiset eivät olisi vilkkaan saattoliikenteen keskellä ja pääsisivät turvallisesti kouluun. Vuonna 2017 tehdyn em. kehittämisohjelman perusteella ko. yhteydellä on päivittäin 440 koulumatkaa, kävelijämäärä on 90 ja pyöräilijöiden määrä 120.

Esitämme, että Vartiontien itäpuolelle selvitetään jalkakäytävän toteuttamismahdollisuutta siten, että jalkakäytävä toteutettaisiin viimeistään siinä vaiheessa, kun tehdään Impivaarantien ja Männistöntien peruskorjauksia talousarvioesityksen investointisuunnitelman mukaisesti vuosina 2024 ja 2025."

Aloitteen allekirjoittivat Matti Kaurilan, Anna Sahiluoman, Ulla Seppälän, Liisa Kososen, Kari Virtasen ja Jussi Määtän lisäksi seuraavat valtuutetut ja varavaltuutetut: Marko Kari, Jani Ekman, Piia Aallonharja, Urho Blom, Leena Virkki, Anneli Granström, Arttu Lankinen, Ville Salminen, Martin Honkanen, Reetta Hyvärinen, Saara Huhmarniemi, Ronja Karkinen, Maarit Orko, Kim Liljequist, Sanni Jäppinen, Marjut Frantsi-Lankia, Aku Leijala, Minna Hakapää, Antti Kilappa, Antti Salonen, Noora Piili, Sini Felipe, Ari Harinen, Tero Suominen, Johanna Fleming, Katja Ylisiurua, Henri Annila, Anna-Mari Toikka, Heidi Castrén ja Markus Myllyniemi.

Päätös Kunnanvaltuusto toimittaa valtuustoaloitteen kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.