Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta
Pöytäkirja 30.11.2022/Pykälä 39

Lisämääräraha-anomus liittyen valmistavan opetuksen järjestämiseen

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 30.11.2022 § 39

188/02.02.02/2022

Valmistelija Suomenkielisten opetuspalveluiden johtaja Astrid Kauber, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Lisämäärärahaesitys vuodelle 2022: Valmistavan opetuksen oppilasmäärän kasvu johtuen ukrainalaistaustaisten tilapäistä suojelua tarvitsevien oppilaiden sijoittumisesta Kirkkonummelle.

23.11.2022 tilastojen mukaan Kirkkonummen suomenkielisissä peruskouluissa on 112 valmistavan opetuksen oppilasta (87 ukrainalaista). Vuonna 2021 valmistavassa opetuksessa oli oppilaita yhteensä 28 kpl:ta. Oppilaiden määrän merkittävästä kasvusta johtuen suomenkielisiin peruskouluihin on perustettu 5 uutta valmistavaa luokkaa. Lisäksi osa ukrainalaisista oppilaista on sijoitettu inklusiivisesti lähikouluihin.

Valmistavaa opetusta varten on palkattu 5 uutta opettajaa sekä 5 koulunkäynninohjaajaa. Henkilöstökulujen lisäksi ukrainalaisten oppilaiden koulunkäyntiin liittyvistä tulkkauskuluista on syntynyt huomattava kustannusten nousu palvelujen ostoissa. Syyslukukaudella 2022 valmistavan opetuksen oppilasmäärän kasvusta aiheutuu lisäkustannuksia seuraavasti:

henkilöstökulut  -  153 000 €

palvelujen ostot  -  50 000 €

Esittelijä Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Päätösehdotus Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle, että kunnanvaltuusto hyväksyy suomenkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan talousarvioon 203 000 €:n lisämäärärahan vuodelle 2022 kattamaan valmistavan opetuksen aiheuttamat kustannukset.

Päätös Päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Kunnanhallitukselle jatkokäsittelyä varten