Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta

Varhaiskasvatuksen asiakaskyselyn tulokset 2022

Suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta 30.11.2022 § 35

1263/12.07.00/2022

Valmistelija Varhaiskasvatuksen erityisasiantuntija Vesa Joronen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kirkkonummen varhaiskasvatuksen sähköinen asiakaskysely toteutettiin 3.10.-23.10.2022 kunnalliseen ja yksityiseen varhaiskasvatukseen sekä asukaspuistotoimintaan osallistuville perheille.

Kysely järjestettiin yhdessä ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen kanssa ja asiakkailla oli mahdollisuus vastata valitsemallaan kielellä molempien kieliryhmien kysymyksiin.

Kyselyyn tuli yhteensä 983 vastausta (v. 2021: 704). Vastaajia oli kaikista varhaiskasvatuksen toimintamuotojen käyttäjistä. Kyselyn asteikkona käytettiin pääsääntöisesti asteikkoa 0-5.

Kyselyssä kysyttiin muun muassa vastaajien tyytyväisyyttä palveluohjaukseen ja varhaiskasvatuksen aloitukseen, huoltajien osallisuuteen ja lapsen tuen tarpeisiin vastaamiseen sekä tiedottamiseen. Kyselyssä oli myös vastaajaryhmittäin kohdennettuja kysymyksiä juuri varhaiskasvatuksessa aloittaneille, yksityisen varhaiskasvatuksen ja asukaspuistojen asiakkaille.

Kyselyn vastausten perusteella vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä varhaiskasvatukseen. Yleisarvosana tyytyväisyydestä varhaiskasvatuksen järjestämiseen oli 4,4 (v.2021: 4,3). Vastaajien tyytyväisyys saamaansa kunnalliseen ja yksityiseen varhaiskasvatuspaikkaan oli hyvällä tasolla (kunnallinen varhaiskasvatus 4,4, yksityinen varhaiskasvatus 4,3). Asukaspuistotoimintaan oltiin myös erittäin tyytyväisiä arvosanan ollessa 4,6 (v. 2021: 4,4).

Liitteenä yhteenveto varhaiskasvatuksen asiakaskyselyn tuloksista.

Esittelijä Sivistysjohtaja Ikonen Eeva-Kaisa

Päätösehdotus Suomenkielinen kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsee tiedokseen suomenkielisen varhaiskasvatuksen asiakaskyselyn tulokset.

Lisäksi lautakunta evästää varhaiskasvatusta selvittämään seuraavan vuoden 2023 asiakaskyselyn kielivalikoimaan viroa, venäjää tai englantia.

Käsittely Jäsen Irja Kekkonen teki evästysesityksen:

Kirkkonummi on voimakkaasti monikulttuuristuva kunta, tästä syystä asiakaskyselyn kielivalikoimaa olisi syytä laajentaa, jotta se tavoittaisi mahdollisimman laajan joukon varhaiskasvatukseen osallistuvia perheitä. Lautakunta evästää varhaiskasvatusta selvittämään seuraavan vuoden 2023 asiakaskyselyn kielivalikoimaan viroa, venäjää tai englantia.

Evästystä kannattivat jäsenet Johanna Fleming, Anna-Mari Toikka ja Heljä Järä-Isotalo. Evästys hyväksyttiin yksimielisesti

Päätös Suomenkielinen kasvatus- ja opetuslautakunta merkitsi tiedokseen suomenkielisen varhaiskasvatuksen asiakaskyselyn tulokset.