Keskusvaalilautakunta

Keskusvaalilautakunta 01.11.2022 § 30

642/00.00.00/2022

Valmistelija vaalipäällikkö Rasmus Beck, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Ennakkoäänestyksen vaalitoimitsijana ei voi olla vajaavaltainen (alle 18-vuotias tai vajaavaltaiseksi julistettu) eikä myöskään vaalien ehdokas eikä ehdokkaan puoliso, lapsi, sisarus tai vanhempi.

Hallintolain esteellisyyssääntelyä ei sovelleta vaalitoimitsijan toimintaan. Vaalitoimitsija voi toimia kaikissa vaalitoimitsijan tehtävissä. Ennakkkoäänestyksen vaalitoimitsijoiksi voidaan valita tehtävään sopivia vähintään 18-vuotiaita henkilöitä. Henkilöitä voidaan valita myös puolueiden ulkopuolelta. Kunta- ja aluevaaleissa pyyntöjä lähetettiin puolueiden lisäksi kouluihin sekä kunnassa sisäisesti. Edellisissä vaaleissa käytettävissä oli suurempi määrä toimitsijoita, kokoonpanoja päivitettiin ennakkoäänestyksen alkuun saakka. Keskusvaalilautakunnan tulee pyrkiä siihen että mahdollisimman monet toimitsijat jatkavat tehtävässä eduskuntavaaleissa. Kaksikielisessä kunnassa on tärkeää että vaalitoimitsijoilla on riittävä kielitaito.

Vaalitoimitsijoita on nimettävä ennakkoäänestyspaikkojen lisäksi myös avustaviin tehtäviin: ennakkoäänestysasiakirjojen tarkastukseen kunnantalolla.

Esittelijä Hallintojohtaja Suihkonen Jaana

Päätösehdotus Keskusvaalilautakunta päättää että

Vaalipäällikkö lähettää pyynnön poliittisille puolueille vaaliviranomaisista viimeistään 30.11.2022.

Pyyntö osallistua ennakkoäänestyksen vaalitoimitsijatyöhön lähetetään erikseen toimitsijoille, jotka aluevaaliessa 2022 valittiin tehtävään puolueiden ulkopuoluelta.

Keskusvaalilautakunnan varapuheenjohtaja lähettää pyynnön viime vaaleissa äänestysasiakirjojen tarkastukseen osallistuneille.

Päätös Keskusvaalilautakunta päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.