Pöytäkirja 17.10.2022/Pykälä 334

Kunnanhallitus 17.10.2022 § 334

1066/10.00.00/2022

Valmistelija kunnangeodeetti Otso Kärkkäinen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Esitetään hyväksyttäväksi Mustikkarinteen ensimmäisen asemakaavan maankäyttösopimusten yleisperiaatteet maa-alueen arvonnousun laskennassa ja alueiden luovutuksissa. Yksikköhinnat perustuvat Kirkkonummen käypään hintatasoon.

Esityslistan liitteet:

• yleisperiaatteet

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää hyväksyä liitteen mukaiset yleisperiaatteet, joita käytetään Mustikkarinteen ensimmäisen asemakaavan maankäyttösopimusten laadinnassa.

Kunnangeodeetti Otso Kärkkäinen esitteli asiaa kokouksessa.

Jäsen Markus Myllyniemi poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18.33 ja varajäsen Sanni Jäppinen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 18.55.

Puheenjohtaja julisti keskustelun päättyneeksi ja totesi että Saara Huhmarniemi on jättänyt seuraavan palautusehdotuksen:

Palautetaan valmisteluun. Kaavan laadinnan lähtökohtana olleiden innovatiivisten ekologisten ratkaisujen tulisi käydä ilmi jo maankäyttösopimuksesta.

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman (8.11.2018) mukaan: "Alueen länsi ja keskiosassa tavoitteena on mahdollistaa ekologinen, yhteisöllinen ja edistyksellinen asuinalue hyödyntäen viimeisimpiä innovaatioita ja asumisen kokeiluluonteisuutta, kuten ryhmärakentamista sekä asukkaille tarjottavia vaihtoehtoisia, hiilijalanjäljeltään tehokkaita energiaratkaisuja ja liikkumistapoja." Kaavan edistämisen keskeisenä perusteena on ollut alueen profiloituminen uudenlaisena ja vetovoimaisena "ekoälykylänä".

Palautusehdotusta kannatti Sanni Jäppinen.

Palautusehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti joten puheenjohtaja totesi että asiasta on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti että asiasta äänestetään niin, että ne jotka kannattavat asian jatkokäsittelyä äänestävät JAA, ja ne jotka kannattavat asian palauttamista äänestävät EI.

Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin 10 JAA ääntä ja 3 EI ääntä.

Asian jatkokäsittely sai enemmän ääniä.

Jatkokäsittelyn aikana Saara Huhmarniemi jätti seuraavan evästysehdotuksen:

Evästys: Kaavan länsi- ja keskiosan, nk. "ekoälykylän" laadinnan lähtökohtana olleiden innovatiivisten ekologisten ratkaisujen tulee käydä ilmi alueen maankäyttösopimuksesta. (Huhmarniemi Saara)

Osallistumis- ja arviointisuunnitelman (8.11.2018) mukaan: "Alueen länsi- ja keskiosassa tavoitteena on mahdollistaa ekologinen, yhteisöllinen ja edistyksellinen asuinalue hyödyntäen viimeisimpiä innovaatioita ja asumisen kokeiluluonteisuutta, kuten ryhmärakentamista sekä asukkaille tarjottavia vaihtoehtoisia, hiilijalanjäljeltään tehokkaita energiaratkaisuja ja liikkumistapoja." Kaavan edistämisen keskeisenä perusteena on ollut alueen profiloituminen uudenlaisena ja vetovoimaisena "ekoälykylänä".

Evästysehdotusta kannattivat Sanni Jäppinen ja Anna Aintila.

Evästysehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti joten puheenjohtaja ilmoitti että siitä on äänestettävä.

Puheenjohtaja ehdotti että asiasta äänestetään niin, että ne jotka kannattavat pohjaehdotusta ilman evästystä äänestävät JAA, ja ne jotka kannattavat evästysehdotuksen lisäämistä äänestävät EI.

Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin 7 JAA ääntä ja 6 EI ääntä.

Pohjaehdotus ilman evästystä sai enemään ääniä.

JAA äänestivät: Kilappa Antti, Kaurila Matti, Haapaniemi Timo, Granström Anneli, Kajanti Carl-Johan, Harinen Ari ja Aallonharja Piia

EI äänestivät: Frimodig Josephine, Jäppinen Sanni, Huhmarniemi Saara, Aintila Anna ja Frantsi-Lankia Marjut.

Päätös Kunnanhallitus päätti ehdotuksen mukaisesti.