Keskusvaalilautakunta

Keskusvaalilautakunta 08.09.2022 § 21

804/00.00.00/2021

Valmistelija vaalipäällikö Rasmus Beck, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Aluevaalien jälkeen pidetyssä keskusvaalilautakunnan kokouksessa keskusteltiin tarpeesta kartoittaa vaalien käytännön tehtävät ja prosessit ja kirjoittaa tehtävät vaalitehtävien käsikirjaan. Vaalien järjestämiseen kuuluu laajalti eri tehtäviä joita mm. keskusvaalilautakunta, vaalipäälliikkö ja järjestelmäasiantuntijat suorittavat vaalien ajanjakson aikana. Monet tehtävät suoritetaan vain pienen ryhmän kesken tai yhden henkilön kautta. Kokouksessa todettiin tarpeellisuus parantaa vaalityön prosesseja tulevissa vaaleissa. Käsikirjan laatimisen myötä on mahdollisuus käsitellä ja parantaa käytännön järjestelyjä.

Käsikirjaan merkittäisiin kaikki vaaleissa vaadittavat lakisääteiset tehtävät sekä kaikki kunnan omat sisäiset käytännön valmistelutehtvät vaalien aikana.

Tarkoituksena on että käsikirjan avulla saataisiin selkeämpi kokonaiskuva kaikista käytännön tehtävistä mitä vaalien järjestäminen vaatii sekä niiden aikatauluista ja vastuuhenkilöistä. Käsikirjaa voidaan päivitää vaalien aikana ja korjata mahdollisia aukkoja järjestelytehtävissä. Käsikirjan avulla käytännön järjestelytehtävien suorittaminen sekä vaalitehtävien jakaminen on selkeämpää.

Esittelijä Hallintojohtaja Suihkonen Jaana

Päätösehdotus Keskusvaalilautakunta päättää että

Vaalipäällikkö yhteystyössä keskusvaalilautakunnan puheenjohtajan, valittujen keskusvaalilautakunnan jäsenten sekä IT-järjestelmäasiantuntijan kanssa aloittavat vaalitehtävien läpikäymisen käsikirjan laatimista varten. Kuvaukset vaalitehtävistä merkitään käsikirjaan.

Päätös Keskusvaalilautakunta päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.

Lisäksi keskusvaalilautakunta päätti että työryhmä johon kuuluu vaalipäällikkö, keskusvaalilautakunnan jäsenet, it-asiantuntijat sekä hallintojohtaja ja johdon assistentti jatkavat vaalitehtävien käsikirjan laatimista. Työryhmä kokoontuu 28.9.2022 klo 16.00.

Vaalitehtävien käsikirja tulisi esittää keskusvaalilautakunnalle hyväksyttäväksi vuoden 2022 loppuun mennessä.