Rakennus- ja ympäristölautakunta

Rakennus- ja ympäristölautakunnan vuoden 2022 osavuosikatsaus

Rakennus- ja ympäristölautakunta 30.08.2022 § 103

49/02.02.02/2022

Valmistelija Talousjohtaja Esa Lindell, johtava rakennustarkastaja Daniel Grönroos, ympäristöpäällikkö Anu Hynninen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Voimassa olevan hallintosäännön mukaan mukaisesti kunnanhallitus vahvistaa vuosittain talousarvion täytäntöönpano-ohjeet, joissa ohjeistetaan käyttösuunnitelmien laatimisesta sekä talousarviovuoden aikana muista noudatettavista periaatteista.

Vuoden 2022 talousarvion täytäntöönpano-ohjeen mukaan kuntatason raportoinnista vastaa kunnanhallitus, joka toimielinten omien osavuosikatsausten perusteella laatii osavuosikatsauksen kunnanvaltuustolle (tilanne 31.7.) sekä tilinpäätökseen kuuluvan vuosikertomuksen. Kunnanhallitus voi myös päättää tarvittaessa yksityiskohtaisemmasta talouden ja toiminnan raportoinnista, sekä sen miten toimielimet sille raportoivat.  Täytäntöönpano-ohjeissa on toimielimiä ohjeistettu laatimaan sisäisen valvonnan suunnitelma käyttösuunnitelman yhteydessä ja raportoimaan sen toteutumisesta osavuosikatsauksen ja toimintakertomuksen yhteydessä.

Kunnanhallitukselle raportoidaan toimielinten talousarvion toteumat sekä ennuste koko vuoden toteumasta kuntatasolla. Toimielinten raportoimat osavuosikatsaukset viedään kunnanhallitukselle tiedoksi koko kunnan osavuosikatsauksen raportoinnin yhteydessä.

Käyttötalousosassa perustelut, toiminnan painopisteet, mahdolliset tunnusluvut, määrärahat ja tuloarviot esitetään toimielimittäin tehtävätasolla.

Liitteenä oleva osavuosikatsaus on laadittu talousyksikön antamien ohjeiden mukaisesti. Vastuuhenkilöt seuraavat toteumaa lisäksi kuukausittain, erityisesti ostopalveluita ja/tai projekteja, tekevät ennusteita loppuvuoden käyttömenojen toteutumisesta sekä korjaavia toimenpiteitä talousarvioylitysten välttämiseksi.

Kunnanvaltuuston 16.5.2022 hyväksymän sisäisen valvonnan ohjeen mukaan jokainen kuntakonsernin tilivelvollinen toimielin antaa osana toimintakertomustaan selonteon sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toteutumisesta tai järjestämisestä, valvonnassa havaituista puutteista ja toimenpiteistä niiden korjaamiseksi. Lautakunnat, liikelaitosten johtokunnat ja tytäryhteisöjen hallitukset käsittelevät ja hyväksyvät selonteon tilinpäätöksen yhteydessä.

Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selonteoista annetaan tarkempia ohjeita vuosittain talousarvion ja tilinpäätöksen laadintaohjeissa. Vuoden 2023 talousarvioon on tarkoitus kirjata riskienhallintaan liittyvät olennaiset riskit ja niiden riskiarviot, joihin tuleva sisäisen valvonnan suunnitelma voidaan pohjata.

Liitteet

- vuoden 2022 osavuosikatsaus

Esittelijä Johtava rakennustarkastaja Grönroos Daniel

Päätösehdotus Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää

hyväksyä omalta osaltaan vuoden 2022 osavuosikatsauksen

toimittaa osavuosikatsausliitteen kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle tiedoksi.

Käsittely Esittelijä esitti kokouksessa päivitetyn osavuosikatsausliitteen.

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.