Perusturvalautakunta

Perusturvalautakunta 01.09.2022 § 54

1022/02.02.02/2019

Valmistelija erityissuunnittelija Elli Laiho, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kirkkonummi osallistuu vuosittain Kuntaliiton keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannusten vertailuun. Kirkkonummen lisäksi vertailussa olivat tällä kertaa mukana Kauniainen, Lohja, Porvoo, Salo, Sipoo. Lisäksi vertailussa on Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä. Kerava ja Loviisa jäivät vertailusta pois.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023 alkaen, minkä vuoksi vuosi 2021 on viimeinen Kuntaliiton järjestämä keskisuurten kuntien vertailu. Kuntaliitto suunnittelee uusien tietotuotteiden tuottamista hyvinvointialueiden tarpeisiin.

Kuntien vertailussa käytetään hyväksi ikävakiointia ja tarvevakiointia. Ikävakioinnin avulla eri kuntien kustannukset saatetaan vertailukelpoisiksi siten, että kunkin kaupungin kustannukset lasketaan olettaen eri ikäryhmissä olevien asukkaiden suhteellinen määrä yhtä suureksi kuin kaupungeissa keskimäärin. Koko vertailtavan alueen ikävakioidut sosiaali- ja terveystoimen kustannukset olivat 3 869 euroa / asukas, mikä tarkoittaa 4,2 % kasvua vuodesta 2020 (3 714 euroa / asukas).

Kirkkonummen ikävakioidut sosiaali- ja terveystoimen kustannukset vuonna 2021 olivat 3 700 euroa asukasta kohden, mikä tarkoittaa 5,9 % kasvua vuodesta 2020 (3 493 euroa / asukas). Kirkkonummen tulos oli 4,4 % vertailukuntien keskiarvoa parempi. Kirkkonummen vakioimattomat kustannukset olivat 3 256 euroa / asukas.

Vuoden 2021 vertailussa ikävakioiduilta kokonaiskustannuksiltaan suurin kunta tai kuntayhtymä oli Kainuu (4 402 euroa / asukas), jonka jälkeen tuli Salo (4 131 euroa / asukas). Vertailukunnista pienimmillä kustannuksilla sosiaali- ja terveystoimensa järjesti Sipoo, jossa ikävakoidut kustannukset olivat 3 433 euroa / asukas, sekä Porvoo, 3 446 euroa / asukas.

Tarvevakioidut menot saadaan suhteuttamalla alueiden sosiaali- ja terveydenhuollon nettomenot asukkaiden palvelutarpeisiin hyödyntämällä tietoja väestön ikä- ja sukupuolirakenteesta, sairastavuudesta ja sosioekonomisesta asemasta. Vuoden 2021 vertailussa tarvevakioiduilta kustannuksiltaan suurin kunta tai kuntayhtymä oli Kauniainen (5 523 euroa / asukas) ja pienin Porvoo (3 757 euroa / asukas). Kirkkonummen tarvevakioidut kustannukset olivat 4 342 euroa / asukas ollen toiseksi suurimmat Kauniaisen jälkeen.

Oheismateriaali:

Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset vuonna 2021

Esittelijä vs. Perusturvajohtaja Pekkarinen-Keto Sirkku

Päätösehdotus Perusturvalautakunta merkitsee vertailun tiedokseen.

Päätös Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.