Toimitilapalvelujen lautakunta

Puhtauspalvelujen asiakastyytyväisyyskysely vuonna 2022

Toimitilapalvelujen lautakunta 15.06.2022 § 52

405/10.03.02.05/2021

Valmistelija palvelujohtaja Johanna Tuppurainen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Vuoden 2022 käyttösuunnitelman yksi sitovista toiminnallisista tavoitteista on eri kohteiden siivouksen tasalaatuisuuden varmistaminen. Asiakastyytyväisyyskyselyn tavoitteena oli selvittää kunnan henkilöstön kokemus laadun nykytilanteesta ja puhtauspalvelujen kehittämistarpeista.

Kysely suoritettiin helmi-maaliskuussa 2022 kolmen viikon ajan ja vastausprosentti oli 22,2%. Vastaaminen tapahtui nimettömänä mutta kohdekohtaisesti. Vastauksia tuli kaikilta palvelualueilta, kohderyhmittäin eniten vastauksia tuli peruskouluista ja lukioista (30,1%). Vastausmäärät eri kohteiden osalta vaihtelivat suuresti ja osasta ei tullut vastauksia lainkaan. Vastausten vähäisen määrän vuoksi tuloksia voidaan pitää ainoastaan suuntaa-antavana, saadut tulokset eivät välttämättä kerro kohteen todellista puhtaustasoa.

Kyselyssä ensimmäisenä selvitettiin vastaajan tyytyväisyyttä laitoshuoltajan/siivoojan ammattitaitoon ja työsuoritukseen. Vastausten perusteella n. 80% olivat tyytyväisiä, n. 10% eivät osanneet sanoa ja n. 10% olivat osin tai täysin tyytymättömiä.

Seuraava kysymys koski vastaajan tyytyväisyyttä kunnan puhtauspalvelujen työnjohdon ystävällisyyteen, vuorovaikutustaitoihin ja palvelualttiuteen sekä tavoitettavuuteen ja läsnäoloon kohteissa. Vastaajista 71% ei ollut koskaan ollut yhteydessä työnjohtoon, joten tulokset eivät välttämättä ole luotettavia. Vastausten perusteella vain n. 1% ovat täysin tyytymättömiä työnjohtoon.

Tyytyväisyyttä eri pintojen puhtauteen selvitettiin seuraavaksi ja n. 85% vastaajista olivat tyytyväisiä eri pintojen puhtauteen. Eniten tyytymättömyyttä esiintyi lattiapintojen puhtauteen liittyen, vaikkakin kohdekohtaiset eroavaisuudet olivat suuria. Edelleen koronasta johtuva kosketuspintojen puhtaanapidon priorisointi voi olla osasyynä tähän, kun osa lattioiden puhtaanapitoon liittyvästä työajasta on siirretty kosketuspintojen puhdistamiseen.

Vastaajien kokonaisarviota puhtauspalveluista kysyttiin seuraavasti:            " Kuinka tyytyväinen olet Kirkkonummen kunnan puhtauspalveluiden toteuttamiseen?"

Vastaajista erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä olivat 88% vastaajista ja täysin tyytymättömiä alle 4%. Kohdekohtaiset erot olivat kuitenkin merkittäviä.

Asiakastyytyväisyyskyselyn tulosten perusteella tunnistettiin ne kohteet, joissa puhtaanapitoon on syytä panostaa erityisesti, jotta laatutaso olisi hyväksytyllä tasolla. Kyselyssä pyydettiin lisäksi kehittämisehdotuksia ja kommentteja, joita tullaan hyödyntämään puhtauspalvelujen toiminnan kehittämisessä.

Esittelijä Yhdyskuntatekniikan johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Toimitilapalvelujen lautakunta päättää merkitä puhtauspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset tiedokseen.

Käsittely Jani Ekman saapui kokoukseen tämän kokousasian käsittelyn alussa klo 17.04, Pekka Oksanen klo 17.07 ja Sanna Hartikainen klo 17.27. Martin Honkanen poistui kokouksesta tämän kokousasian käsittelyn aikana klo 17.46 ja palvelujohtaja Johanna Tuppurainen klo 17.57 kokousasian käsittelyn jälkeen.

Päätös Toimitilapalvelujen lautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.