Henkilöstöjaosto

Aktiivisen tuen-mallin päivitys

Henkilöstöjaosto 24.08.2022 § 42

607/01.04.00/2022

Valmistelija Henkilöstöjohtaja Kristina Stenius, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Kirkkonummen kunnan Aktiivisen tuen-malli on ollut käytössä keväästä 2016, jonka jälkeen päivityksiä on tehty vuosina 2017 ja 2018. Henkilöstöjärjestöjen kanssa sovittiin vuonna 2019, ettei mallin vuosittainen päivitys ole tarpeen, vaan tarkistetaan mallin toimivuus ja päivitys tehdään joka toinen vuosi. Vuoden 2020 pienimuotoisen päivityksen yhteydessä oli pyydetty luottamusmiesten, työsuojeluvaltuutettujen ja työterveyshuollon kommentit. Asia oli käsitelty myös yhteistoimintaryhmän kokouksessa 24.4.2020.

Sairausvakuutuslakiin tuli 1.1.2022 muutos, jonka mukaan sairauspäivärahaa saavan työkykyä arvioidaan nykyistä useammin.

Lakia sovelletaan, kun vakuutetun työkyvyyttömyys alkaa 1.1.2022 tai sen jälkeen.

Työterveyshuollon on arvioitava työntekijän jäljellä oleva työkyky, ja työnantajan on selvitettävä yhdessä työntekijän ja työterveyshuollon kanssa työntekijän mahdollisuudet jatkaa työssä ennen kuin työntekijälle on maksettu sairauspäivärahaa enimmäisaikaan laskettavilta 90 arkipäivältä.

Työterveyshuollon on lisäksi tarvittaessa arvioitava työntekijän jäljellä oleva työkyky, ja työnantajan on tarvittaessa selvitettävä yhdessä työntekijän ja työterveyshuollon kanssa työntekijän mahdollisuudet jatkaa työssä ennen kuin työntekijälle on maksettu sairauspäivärahaa enimmäisaikaan laskettavilta 150 tai 230 arkipäivältä.

Työntekijän eläkelain mukaan työkykyä arvioidaan kaikkeen työhön, jota henkilöltä voidaan kohtuudella edellyttää. Siis toisin kuin sairauspäivärahakauden aikana, jolloin arvioidaan työkykyä omaan tai vastaavaan työhön.

Aktiivisen tuen-mallia on päivitetty lainmuutosten osalta. Työterveyshuollon toimintasuunnitelman mukaisesti Aktiivisen tuen-malliin päivitettiin työkykyneuvottelun osalta: "Työterveyslääkärin sijasta työkykyneuvotteluun voi tarvittaessa osallistua työterveyspsykologi tai työfysioterapeutti." Lisäyksenä myös Aktiivisen tuen-mallin kaaviot sekä pienimuotoiset muutokset tekstiin.

Aktiivisen tuen-mallia on päivitetty yhteistyössä työsuojeluvaltuutettujen, työsuojelupäällikön ja työterveyshuollon kanssa.

Asiaa on käsitelty yhteistoimintaryhmän kokouksessa 8.6.2022.

Esittelijä Henkilöstöjohtaja Stenius Kristina

Päätösehdotus Henkilöstöjaosto hyväksyy Aktiivisen tuen-mallin päivitetyn version.

Käsittely Henkilöstöjohtaja esitteli Aktiivisen tuen-mallin uuden version muutoksineen. Henkilöstöjaosto keskusteli asiasta.

Päätös Henkilöstöjaosto päätti ehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi Pääluottamusmiehet, työsuojeluvaltuutetut, palvelualueen johtajat, HR-työpöytä/koko henkilöstö.