Rakennus- ja ympäristölautakunta

Jättiputkista eroon Kirkkonummella -toimenpideohjelma 2022

Rakennus- ja ympäristölautakunta 24.05.2022 § 78

507/11.00.02/2022

Valmistelija Ympäristösuunnittelija Merja Puromies, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Jättiputkista eroon Kirkkonummella" -toimenpideohjelma on päivitetty

vuodelle 2022.

Toimenpideohjelma käsittää tilannetiedot ympäristönsuojeluyksikön

tiedossa olevista jättiputkien kasvupaikoista sekä toimenpiteet, joilla ympäristönsuojelun ja kunnossapitopalveluiden yksiköt edistävät torjuntatyötä.

Vuonna 2020 tehtiin ympäristönsuojelun ja kunnossapitopalveluiden yksiköiden toimesta tarkastuksia noin 90 paikalle, jolla on aiemmin havaittu jättiputkia. Lisäksi tehtiin tarkastukset ympäristönsuojeluyksikön tietoon viime vuonna tulleelle muutamalla uudelle jättiputkien kasvupaikalle. Jättiputkia havaittiin noin 60 paikassa.

Kunnossapitopalveluiden yksikkö teki kesällä 2021 jättiputkien torjuntaa kunnan omistuksessa olevilla jättiputkien kasvupaikoilla. Näitä torjuntakohteita oli 21.

Ympäristönsuojeluyksikön toimesta tehtiin kesällä 2021 jättiputkien torjuntaa seitsemällä yksityisessä omistuksessa olevalla jättiputkien kasvupaikalla.

Lisäksi monet yksityiset maanomistajat ovat itse tehneet tai teettäneet torjuntaa omistuksessaan olevilla jättiputkien kasvupaikoilla. Kunnan alueella on kuitenkin edelleen ainakin muutama yksityisellä maalla oleva jättiputkien kasvupaikka, jolla ei ole aloitettu varsinaista torjuntaa. Ympäristönsuojeluyksikkö pyrkii saamaan nämä kohteet torjunnan piiriin. Torjunnan aloittaminen näissä kohteissa on tärkeää jättiputkien aiheuttamien haittojen ja leviämisen estämiseksi.

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Hynninen Anu

Päätösehdotus Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää hyväksyä vuodelle 2022 päivitetyn "Jättiputkista eroon Kirkkonummella" -toimenpideohjelman.

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti päätösehdotuksen mukaisesti.