Perusturvalautakunta

Perusturvalautakunnan asiakasmaksuohjeen muutokset 1.7.2022 alkaen

Perusturvalautakunta 15.06.2022 § 45

1261/02.05.00/2021

Valmistelija ikäihmisten palveluryhmän palvelujohtaja Riikka Nikkari, vanhuspalveluiden koordinaattori Sari Suurjoki-Niemi, palvelupäällikkö Heini Askola, hallintopäällikkö Kati Kupiainen, erityissuunnittelija Elli Laiho

Asiakasmaksujen määräytyminen

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaan kunnallisista sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelujen käyttäjältä, jollei palvelua ole säädetty maksuttomaksi. Perusturvalautakunta päättää maksun suuruuden lain antamissa puitteissa.

Palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Tarkemmat säännökset lain täytäntöönpanosta on annettu asetuksella sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (912/1992). Asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa on määritelty tietyille palveluille enimmäismaksu, tai maksu on säädetty perittäväksi asiakkaan maksukyvyn mukaan.

Palveluasumisen maksut

Palvelutalossa asuu 5 asukasta palveluasumisessa ja muut asukkaat asuvat tehostetussa palveluasumissa. Kirkkonummella ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta ottaa uusia asukkaita palveluasumiseen.

Palveluasumisesta maksetaan vuokra palvelukeskussäätiölle. Kunnan tarjoamien palveluiden kustannukset ovat seuraavat:

Asiakasmaksu määräytyy perusturvan asiakasmaksuohjeen jatkuvan ja säännöllisen kotona annettavan palvelun taulukon mukaisesti.

Ateriapalvelu

kaikki ateriat  10,20 €/vrk

osittaiset ateriat  5,10 €/vrk

Siivouspalvelu  3,50 € / m2 / kk

Vaatehuoltopalvelu  10,00 €/krt

Osallisuutta, sosiaalista

kanssakäymistä ja toimintakykyä

edistävät palvelut   13.60 €/viikko

Tehostetussa palveluasumisessa on käytössä lakisääteinen minimikäyttövara, joka on 167 €/kk. Palveluasumisen kustannusten kohtuullisena pysymisen vuoksi esitetään samansuuruisen minimikäyttövaran käyttöä myös palveluasumisessa.

Liite: Perusturvalautakunnan asiakasmaksuohje 1.7.2022 alkaen, ehdotus perusturvalautakunnalle

Esittelijä Perusturvajohtaja Pekkarinen-Keto Sirkku

Päätösehdotus 1. Perusturvalautakunta päättää hyväksyä muutokset perusturvalautakunnan asiakasmaksuohjeeseen oheisen liitteen mukaisesti 1.7.2022 alkaen
2. perusturvalautakunta päättää hyväksyä palveluasumisen minimikäyttövaraksi 167€/kk.

Käsittely Keskustelujen kuluessa perusturvalautakunnan varapuheenjohtaja Ulf Kjerin ja perusturvalautakunnan jäsen Sami Ragnar jättivät seuraavat muutosehdotukset:

Ulf Kjerinin muutosehdotus:

Korotetaan minimikäyttävara 200 euroon kuukaudessa palveluasumisessa. Tehostetun palveluasumisen minimikäyttövara nostetaan myöskin 200 euroon kuukaudessa.

Muutosehdotusta kannattivat perusturvalautakunnan jäsenet Sini Felipe, Tero Strand ja Jenny Mäkinen.

Sami Ragnellin muutosehdotus:

Nostetaan palveluasumisen minimikäyttövara 200 euroon kuukaudessa.

Muutosehdotusta kannatti perusturvalautakunnan jäsen Minna Hakapää.

Lisäksi puheenjohtaja Markus Myllyniemi jätti seuraavan evästysesityksen:

Markus Myllyniemen evästysesitys:

Perusturvalautakunta evästää viranhaltijoita tuomaan minimikäyttövararatkaisun sekä palveluasumisen että tehostetun palveluasumisen näkökulmasta käsittelyyn syyskuun lautakunnan ensimmäiseen kokoukseen, johon saadaan viranhaltijoiden selvitys siitä, miten minimikäyttövaran korotus vaikutus vaikuttaa asiakkaiden toimeentuloon.

Johanna Järvinen, Jani Kähkönen, Minna Hakapää, Maija Jäntti, Juha Oksanen ja Sami Ragnell kannattivat Myllyniemen evästysesitystä.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kaksi esittelijän päätösehdotuksesta poikkeavaa kannatettua muutosehdotusta, joista kumpaakaan perusturvalautakunta ei hyväksy yksimielisesti, on suoritettava äänestys.

Puheenjohtaja ehdotti, että äänestäminen suoritetaan siten, että ensin äänestetään Ragnellin ja Kjerinin muutosehdotuksista siten, että ne, jotka kannattavat Ragnellin muutosehdotusta, äänestävät JAA, ja ne, jotka kannattavat Kjerinin muutosehdotusta, äänestävät EI. Tämän jälkeen äänestyksessä voittanut muutosehdotus asetetaan vastakkain pohjaehdotuksen kanssa. Äänestysjärjestys hyväksyttiin. Molemmat äänestykset suoritettiin kokousjärjestelmässä.

Äänestyksessä annettiin 11 ääntä. JAA-ääniä annettiin kahdeksan ja ja EI-ääniä kolme. Ragnellin muutosehdotus sai enemmän ääniä.

JAA äänestivät Sami Ragnell, Johanna Järvinen, Maija Jäntti, Jani Kähkönen, Jenny Mäkinen, Minna Hakapää, Juha Oksanen ja Markus Myllyniemi.

EI äänestivät Ulf Kjerin, Tero Strand ja Sini Felipe.

Puheenjohtaja ehdotti, että seraavaksi äänestetään pohjaehdotuksesta ja Sami Ragnellin muutosehdotuksesta niin, että ne jotka kannattavat esittelijän pohjaehdotusta äänestävät JAA, ja ne jotka kannattavat Ragnellin vastaehdotusta, äänestävät EI. Äänestysjärjestys hyväksyttiin.

Äänestyksessä annettiin 11 ääntä. JAA-ääniä annettiin seitsemän ja EI-ääniä neljä. Esittelijän pohjaehdotus sai enemmän ääniä.

JAA äänestivät Johanna Järvinen, Juha Oksanen, Sami Ragnell, Markus Myllyniemi, Jani Kähkönen, Minna Hakapää ja Maija Jäntti. EI äänestivät Ulf Kjerin, Jenny Mäkinen, Sini Felipe ja Tero Strand.

Puheenjohtaja kysyi, voidaanko evästysesitys hyväksyä yksimielisesti. Perusturvalautakunta hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan evästysesityksen lisättäväksi päätökseen.

Päätös 1. Perusturvalautakunta päättää hyväksyä muutokset perusturvalautakunnan asiakasmaksuohjeeseen oheisen liitteen mukaisesti 1.7.2022 alkaen
3.

Tiedoksi Kokousasian valmistelijat