Pöytäkirja 09.05.2022/Pykälä 150

Kunnan lausunto Suomen Hoiva ja Asunto Oy:n hoivakotihankkeen korkotukilainahakemukseen, Masalanportti -asemakaava-alue, kohde "Masalanportin palvelutalo"

Kunnanhallitus 09.05.2022 § 150

570/10.04.00/2022

Valmistelija yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Suomen Hoiva ja Asunto Oy on lähettänyt kunnalle lausuttavaksi ja edelleen ARA:lle lähetettäväksi korkotukilaina- ja erityisryhmien investointiavustushakemukset, missä se esittää 69 paikkaisen palvelutalon rakentamista Masalanportin asemakaava-alueelle.

Yksikön valmistuessa palveluiden järjestämisvastuu on Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella ja palveluntuottajaksi tulisi Attendo-konserni.

Korkotukilainahakemus

Hankkeen asuntojen lukumäärä on 69 kpl, kaikki asunnot on tarkoitettu erityisryhmille (ikäihmiset). Luonnossuunnitelman mukaan palvelutaloon rakennetaan 69 noin 30 m2:n asuntoa, joista 56 kohdistetaan tehostettuun palveluasumiseen ja 13 yhteisölliseen asumiseen. Asuntoala on yhteensä 3064 as.m2 ja kohteen bruttoala 4368 brm2. Tontin rakennusoikeus on 4 400 k-m2.

Hankkeen perustamiskustannusten arvonlisäverollinen tavoitehinta on yhteensä 11537557 euroa, joka rahoitettaisiin kokonaan korkotukilainalla. Tontin hankintakustannuksen osuus 984 000 euroa.

Toteutusmuotona on urakkakilpailu. Alustavana toteutusaikatauluna on rakentamisen aloitus tammikuussa 2023. Rakentamisen kestoksi on arvioitu 14 kuukautta.

Masalanportin asemakaava-alue

Masalanportti -asemakaava-alueen korttelin 2044 palvelurakennusten korttelialueen tontin (kaavamääräys P) nro 5. Kortteliin 2034 tontille 5 saa rakentaa palveluja erityisasumista sekä hoiva- ja päiväkotipalveluja. Päiväkodin rakennusoikeus saa olla enintään 1000 k-m².

Asemakaavamääräysten mukaan kortteleiden rakentamisjärjestys on toteutettava niin, ettei AK- ja P-korttelialueiden asuinpihoilla ulko-oleskelualueiden melutaso ylitä valtioneuvoston asettamia ohjearvoja missään toteuttamisvaiheessa. Rakennuslupavaiheessa on esitettävä selvitys siitä, että ulko-oleskelualueet on suojattu liikennemelulta rakennusten ja rakennelmien sijoittelulla sekä niiden rakenteilla.

Kunnanhallitus on 10.6.2019 § 206 päättänyt Masalanportti -asemakaava-alueen maankäyttösopimuksesta. Maankäyttösopimuksen mukaan maanomistaja käynnistää viipymättä kunnallisteknisten töiden alkaessa valmistelut korttelissa 2034 palvelurakennusten korttelialueiden (kaavamerkintä P) rakentamiseksi. Masalanportin korttelin 2034 palvelurakennusten korttelialueen tonttien rakentaminen on suunniteltu asemakaavassa tehtäväksi ensin ja samassa vaiheessa, jotta kaavamääräyksen mukainen korttelialueen melusuojaus toteutuu. Tavoiteltava rakentamisen vaiheistus on esitetty asemakaavaselostuksessa ja sen liitteessä. Tämä tarkoittaa, että kyseessä olevan palvelutalon rakentaminen tulee yhteensovittaa korttelin melumuurina toimivien muiden rakennushankkeiden kanssa.

Kunnan lausunto

Kirkkonummen kunnan perusturvan palvelualue puoltaa ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yksikön sekä ikäihmisten yhteisöllisen asumisen yksikön rakentamista Masalan alueelle. Paikoista on tällä hetkellä jo suuri pula ja tarve tehostetun palveluasumisen paikoille tulee lähivuosina vain kasvamaan. Myös Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue näkee yksikön rakentamisen tarpeellisena.

Hanke sijaitsee Masalan keskustan alueella, liikenteellisesti keskeisellä paikalla, jossa palvelut on mahdollista saavuttaa kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä.

Sivistys- ja vapaa-aikapalvelujen näkemyksen mukaan olisi tarvetta myös tontilla asemakaavan mahdollistaman yksityisen päiväkodin toteuttamiselle. Suomen Hoiva ja Asunto Oy:n hanke tontilla ei sisällä päiväkotia.

Esittelijä Kunnanjohtaja Aarnio Tarmo

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää puoltaa Suomen Hoiva ja Asunto Oy:n, y-tunnus 2870596-9, kohteen "Masalanportin palvelutalo" korkotukilainahakemusta (allekirjoituspvm 13.4.2022) Masalanportin asemakaava-alueen korttelin 2034 tontille 5.

Käsittely

Vs. perusturvajohtaja Sirkku Pekkarinen-Keto poistui kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 18.00

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti ehdotuksen mukaisesti.