Yhdyskuntatekniikan lautakunta
Pöytäkirja 19.05.2022/Pykälä 53

Päällystystöitä koskevan urakkasopimuksen 2021-2022 ja optio vuosille 2023-2024 hintojen tarkistaminen

Yhdyskuntatekniikan lautakunta 19.05.2022 § 53

383/10.03.01.01/2021

Valmistelija vt. kunnossapitopäällikkö Annika Selart, etunimi.sukunimi@kirkkonummi.fi

Yhdyskuntatekniikan johtajan hankintapäätöksellä on 20.4.2021 valittu Kirkkonummen kunnan kunnallistekniikan kunnossapitopalveluiden päällystystöiden urakoitsijaksi vuosille 2021-2022 (optio 2023-2024) Asfalttikallio Oy. Valinta on tehty halvimman tarjouksen perusteella.

Yhdyskuntatekniikan talousarvion 2022 mukaan katujen päällysteiden uusimiseen ja korjauksiin on varattu 150?000 € määrärahaa.

Kunnan päällystystöiden sopimuksenmukainen urakoitsija on lähettänyt 29.4.2022 vt. kunnossapitopäällikölle sopimushintojen tarkistamista koskevan pyynnön.

Urakoitsija ehdottaa urakan hintaehtojen kohtuullistamista muuttuneessa tilanteessa. Urakoitsija ymmärtää, että heillä on vastuu urakan kustannustasoista ja -nousuista, mutta tämä tilanne on poikeuksellinen ja kustannukset ovat nousseet ennalta arvaamattomista syistä kohtuuttomasti.

Urakoitsija ehdottaa tilanteen kohtuullistamiseksi ja toiminnan jatkamiseksi kiinteähintaiseen sopimukseen päällystyskaudelle 2022 urakan yksikköhintojen korottamista 10,5 %. Vaihtoehtoinen ratkaisuehdotus tilanteeseen on sitoa päällystyskauden 2022 yksikköhinnat Tilastokeskuksen julkaisemaan Maanrakennuskustannusindeksin 2015, päällystysosaindeksiin siten, että sopimushinnat lukitaan vastamaan tammikuun 2022 kuukausi-indeksiä ja toteutuneet päällystetyöt tarkistetaan kunkin toteutuneen työn osalta kuukausittain, kuukausi-indeksin julkaisun jälkeen.

Urakoitsija on valmis neuvottelemaan muista urakkaan soveltuvien indeksien käyttöönotoista tai kertakaikkisista kiinteistä hinnankorotuksista.

Mikäli kohtuulliseen neuvottelutulokseen ei päästä, urakoitsija jatkaa urakkasopimuksen täyttämistä siten, että se reklamoi kustannusten osalta edelleen tilaajaa taloudellisesta liikavaikeudesta ja urakkahinnan kohtuuttomuudesta sekä vaatii urakkahinnan kohtuullistamista ja YSE 1998 49 §:n mukaisia valtiovallan lainsäädännöllisistä toimenpiteistä johtuvia kustannuksia.

Urakoitsijan laskelma kustannuksista on liitteenä.

Asfalttikallion Oy ja kunnallistekniikan kunnossapitopalveluiden välisessä urakkasopimuksessa noudatetaan urakkaohjelmaa. Urakkaohjelma kohta 8.3.1 Kustannusindeksi. Sopimus jatkuu varsinaisen sopimuskauden jälkeen samoin ehdoin, yksikköhintoja tarkastetaan rakennuskustannusindeksin kokonaisindeksillä (2019 = 100) syyskuun 2020 tasosta syyskuu 2022 tasolle. Urakkaohjelma kohta 8.3.2 Yksikköhintojen muutokset. Sideaineen, täytejauheen tai massassa käytettävien lisäaineiden määrien ja laadun muuttuessa tarjouspyynnön mukaisista ohjearvoista tarkistetaan vastaavaa yksikköhintaa tarjouksen mukaisillamuutosperusteilla. Asfalttipäällysteiden yksikköhintojen muutokset lasketaan teorrttisen massamenekin tai liima-ainemenekin ja työselostuksen mukaisen sideainepitoisuuden mukaisesti.

Esittelijä Yhdyskuntatekniikan palvelualueen johtaja Kauppinen Anna-Kaisa

Päätösehdotus Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

Kokouksessa annettu päätösehdotus

Yhdyskuntatekniikan lautakunta päättää

merkitä tiedoksi urakoitsijan ehdotuksen hinnan tarkistuksesta

todeta, että kuntatekniikkapäällikkö neuvottelee ja sopii mahdollisista hinnan muutoksista voimassa olevan sopimuksen mukaisesti

lautakunnalle tuodaan tiedoksi osavuosikatsauksen yhteydessä yleisen kustannustason nousun vaikutukset lautakunnan talousarvion toteutumiseen ja mahdolliseen lisämäärärahan tarpeeseen.

Käsittely

Päätös Yhdyskuntatekniikan lautakunta päätti kokouksessa annetun päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi urakoitsija, kunnossapitomestari, kunnossapitoinsinööri