Pöytäkirja 26.08.2024/Pykälä 264

Kirkkonummen kunnan lausunto Inkoon kunnan Joddböle V:n asemakaavamuutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta

Kunnanhallitus 26.08.2024 § 264

588/10.02.03/2024

Valmistelija asemakaavapäällikkö Simon Store,

Päätösehdotus Kunnanjohtaja Sailas Virpi

Kunnanhallitus päättää

ottaa asian käsiteltäväksi

antaa selostusosan mukaisen lausunnon Inkoon kunnalle Joddböle V asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta

tarkastaa pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Käsittely Jäsen Markus Myllyniemi ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta tämän pykälän ajaksi. Matti Kaurila valittiin tämän pykälän pöytäkirjantarkastajaksi.

Asemakaavapäällikkö Simon Store poistui kokouksesta tämän pykälän jälkeen klo 17.43.

Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti puheenjohtajan ehdotuksesta ottaa asian käsiteltäväksi ylimääräisessä kunnanhallituksen kokouksessa torstaina 29.8.2024 klo 8.00.

Selostus Inkoon kunta on pyytänyt Kirkkonummen kunnalta lausuntoa Joddböle V asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta, joka on nähtävillä 24.6-29.8.2024. Lausuntoa pyydetään viimeistään 29.8.2024 mennessä.

Joddböle V asemakaavamuutoksen tavoitteena on mahdollistaa alueen kehittäminen teollisena alueena, jonne voidaan ensisijaisesti sijoittaa vihreän teräksen tuotantolaitos, sen tarvitsemia tukitoi-mintoja sekä muuta alueen infrastruktuuria hyödyntävää teollista toimintaa. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on myös varata raideyhteys rantaradalta alueelle. Aiemmassa Joddböle III kaavavaiheessa Fortum pyrki mahdollistamaan vihreän ammoniakin tuotantolaitoksen toteuttamisen. Tästä tavoitteesta on nyt luovuttu asemakaavahankkeen paikallisen hyväksyttävyyden mahdollistamiseksi. Asemakaava alueen koko on noin 444 ha ja se sijaitsee noin 25 kilometrin etäisyydellä Kirkkonummen kunnan rajasta. Alustavan tavoitteen mukaan kaavamuutos viedään hyväksymiskäsittelyyn vuodenvaihteessa 2024-2025.

Aluetaloudellisia vaikutuksia on arvioitu Ramboll Finland Oy:n toimesta. Selvityksen mukaan kaavoitettavalle alueelle rakennettava tuotantolaitos saa aikaan mittavia taloudellisia vaikutuksia niin kansallisesti, alueellisesti kuin paikallisestikin. Rakentamisen aikana uutta liikevaihtoa tulee muodostumaan Suomessa noin 3 miljardia euroa, josta noin 57 % muodostuu Länsi-Uudenmaan alueella. Tuotantolaitoksen rakentamisen aikaansaama taloudellinen toiminta synnyttää työvoiman tarvetta Länsi-Uudellamaalla yli 9 000 htv edestä ja yhteensä koko Suomessa yhteensä noin 16 200 henkilötyövuoden verran.

Joddbölen uuden maankäytön tuottaman liikenteen on arvioitu olevan kokonaisuudessaan noin 3500 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskasta liikennettä on noin 19 %. Uuden liikenteen on arvoitu painottuvan itään kohti Kirkkonummea. Kantatietä itään on arvioitu kulkevan 60 % Joddbölen tuottamasta liikenteestä, kun taas länteen ja pohjoiseen kulkisi 20 % tuotetusta liikenteestä. Keskeisin tarkasteltava kohde liikenteen toimivuuden kannalta on kantatien 51 ja Satamatien eritasoliittymä. Laaditun toimivuustarkastelun perusteella nykyiset liikennejärjestelyt riittävät ennustevuoden 2050 iltahuipputunnin liikennemäärille, kun Joddbölen alueen uusi liikennetuotos on toteutunut kokonaisuudessaan.

Kirkkonummen kunnan lausunto

Toteutuessaan Inkoon Joddböle V asemakaavalla on hyvin myönteisiä vaikutuksia koko seudun elinkeinoelämään sekä suorina työpaikkoina, että alihankintaketjujen kautta. Alueen investointien toteutuminen edellyttää kuitenkin merkittävää panostamista Kantatie 51:n liikennekapasiteetin nostamiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi, huomioiden erityisesti raskaan liikenteen kasvu. Käynnissä oleva Kt 51:n parantaminen välillä Sunnanvik-Munkinmäki osaltaan edesauttaa näiden tavoitteiden saavuttamista. Uusi terästehdas edellyttäisi myös bussivuorojen lisäämistä niin Helsingin, Raaseporin kuin Lohjan suunnista. Kehittyvät joukkoliikenneyhteydet Kt 51:llä palvelisivat myös Kirkkonummen Pikkalanlahden yritysalueen nykyisiä toimijoita sekä alueen laajentumista tulevaisuudessa. Joddbölen aluetta on tarkoitus tulevaisuudessa yhdistää pistoraiteella Rantarataan. Kirkkonummen kunta katsoo, että valtion tulisi panostaa Rantaradan peruskorjaukseen enemmän, jotta se ei olisi este alueen kansallisesti merkittäville investoinneille.

Inkoon Joddbölen alueen toteutumisella on myös merkittäviä sosiaalisia vaikutuksia; alueen toteutuminen edellyttää uutta tontti- ja asuntotarjontaa niin Inkoon kunnan kuin naapurikuntien alueella. Työvoiman saatavuuden turvaaminen tulee edellyttämään hyvää yhteistyötä muodostettavien työllisyysalueiden välillä.